Neovisni novinarski portal
19.8.2018.
LJUDI
Marko Vrdoljak s ovećim objektivom

Marko Vrdoljak:
Kliknulo mi je! Hej, ovo klikanje moglo bi biti nova turistička ponuda!

Marko Vrdoljak s ovećim objektivom

Piše: Josip Antić

Marko Vrdoljak s ovećim objektivom

Marko Vrdoljak s ovećim objektivom

– Nema tomu puno, prošetao sam Šibenikom sa skupinom američkih prijatelja. Svi su odreda zaljubljenici u fotografiju. Kad smo došli pred katedralu  svetog Jakova, nisam ih mogao odlijepiti. Prilazili su joj sa svih strana, fotografirali, portale, detalje, samo na glavama su ostali pola sata, a kad su tek ušli u ineterijer i otkrili krstionicu… – tako s guštom priča Marko Vrdoljak, ugledni zagrebački fotograf, a onda zastane pa doda:

– Šibenčani su pored nas prolazili obavljajući svoje svakodnevne poslove. Vidjelo se po pogledima da im je drago da stranci cijene ljepotu njihove prvostolnice, ali pritom nisam primjetio da je u nečijem pogledu kliknulo: hej ovo klikanje moglo bi biti nova turistička ponuda!

Upravo na promociji foto-klikanja kao turističke ponude ili u službenoj varijanti fototurizmu, Vrdoljak je zajedno s Ministarstvom turizma i Udrugom nezavisnih putničkih agenata Hrvatske (UNPAH) proveo dobar dio 2015. godine .
Priča se temelji na nekoliko neupitnih činjenica: nema turista bez fotoaparata (od vremena pametnih telefona čak ni on nije potreban). Kao nikad prije svijet je postao slika,, s tim što neki turisti ne žele samo škljocati nego i ovladati vještinom pretvaranja ljepota u dobar fotografski uradak. Tako je nastao fototurizam, nova i sve propulzivnija grana turizma.

Šibenska katedrala - foto izazov

– Riječ o tome da turisti nisu više isti, sva manje je svaštara, a sve više putnika koji traže specifičnu vrstu ponude koja odgovara njihovim afinitetima i hobijima. Za nekog to može biti pustolovni turizam, za drugog gastroturizam, a za ljude s kojima ja radim to je fototurizam –  kaže Vrdoljak, koji je s pionirskim fototurističkim radionicama započeo sam i to na Brijunima. Za ovaj travanj priprema četvrtu takvu radionicu.
– Naše radionice na kojima se okupi od 18 do 28 zaljubljenika u fotografiju održavaju se u proljetnim i jesenskim danima, dakle onda kad sezona ili nije počela ili je završila. Rekao bih kako nema bolje ponude od fototurizma za promicanje koncepta Hrvatska 365 koja čitav godišnji ciklus vidi kao jednu neprekinutu turističku atrakciju. Srpanj, lipanj i kolovoz za nas zapravo nezanimljivi mjeseci: em je velika gužva, em je svjetlo prejako, em su boje prirode pregorene. U travnju i listopadu moguće je snimiti brijunski drvored bez grozda japanskih turista, sve pršti od boja i života –  govori Marko pokazujući radove zadnje grupe s Brijuna.
– Ljepota ove radionice je ta da mi svaki put omogući uvid u raznolikost osobnosti. Ljudi koji se vjerojatno nikad ne bi sreli u životu ovdje se zbližuju preko fotografija što je nešto što se u drugim oblicima turizam teško događa. Obično imate profesionalne klanove ili generacijske, spolne, ako hoćete svjetonazorske… Ovdje na Brijunima to ne postoji. Moji su polaznici i vrhunski kirurg i odvjetnik pred mirovinom, poslovna tajnica u tridesetima i šesnaestogodišnjak koji kad ne fotka sluša heavy metal. A ipak kad uzmu fotoaparat u ruke, taj nabrijani klinac i taj ozbiljni odvjetnik, voze se zajedno u elektroautomobilu po Brijunima i satima klikaju i pričaju o fotografiji –  kaže Marko.
BU8A3518_resize
Ono što je cijeloj priči daje element začudnosti je da je Vrdoljak prije osam godina o fotografiji znao koliko i prosječni turist. Kao završeni student kineziologija, profesionalni trener tenisa i instruktor ronjenja s bocama, Marko je gajio dinamičnije  pristupe od onih  potrebnih za igru sa svjetlom namaljenim u cameru obscuru… A ipak tamo negdje samo šest mjeseci nakon što je prvi put uzeo aparat u ruke dogodio mu se – ‘Ovčji raj’, fotografija snimljena u Lici, a odabrana za naslovnicu 50. jubilarnog broja DigitalFoto Magazinea kao prva naslovnica s djelom hrvatskog fotografa.
– Aparat, i to ne neki posebno skup nabavio sam na nagovor zaručnice. Klikao sam nekih šest mjeseci po osjećaju, na tadašnjem portalu Ptičica dobivao lajkove ljubitelja fotografije i ponekad se sam čudio uspjehu. I tada na jednom ličkom proplanku – Lipovom polju – dogodio se ‘Ovčji raj’. Nisam imao pojma o teoriji, slikao sam samo ono što osjećam i bio i iznenađen i zadovoljan onime što sam dobio. Prije osam godina to je bio čisti talent za klik koji mi je odjednom u 34. godini života okrenuo život –  priča Marko dok sjedimo u njegovom ateljeu na zagrebačkoj Trešnjevci.

Danas uz Vrdoljakovo ime ide čitav niz uspješnih fotografskih projekta. Iza njega je osam fotomonografija: ‘Zagrebačka županija’, ‘Nacionalni park Brijuni’, ‘Nevjerojatna Hrvatska’, ‘Nerezine’, ‘Nacionalni park Risnjak’, ‘Zagreb’, ‘Lošinj Archipelago’ i ‘Veličina skromnoga‘, a trenutno radi na nekoliko fotografskih i filmskih projekata, među inim na monografiji posvećenoj ženskom aktu. O kvaliteti pak svjedoče priznanja: Vrdoljak je dobitnik najprestižnije strukovne nagrade u Hrvatskoj, ‘Tošo Dabac’, za doprinos afirmaciji umjetničke fotografije i fotografske umjetnosti u Hrvatskoj.

IMG_4216_resize
Poslovno priznanje Vrdoljak je dobio i potpisivanjem ugovora s Ministarstvom vanjskih i europskih poslova Republike Hrvatske o realizaciji tri izložbe: ‘Nevjerojatna Hrvatska 1’, ‘Nevjerojatna Hrvatska 2’ i ‘Plavo – zelena Hrvatska‘ koje čine ukupno 126 fotografija svih dijelova Hrvatske, a kojom se predstavljaju ljepote Hrvatske u svijetu. Uz svoj fotografski rad, Vrdoljak je nagrađivan i u video stvaralaštvu unutar kojeg je snimio višestruko nagrađivani film ‘Pulse of the city – Zagreb’, a autor je i službenih promotivnih filmova i dugometražnog filma ‘Sedam dana stvaranja‘ o laicima nepoznatom životu u dominikanskom samostanu u Dubrovniku. Svoje je radove do sada predstavio na stotinama izložaba u Hrvatskoj i na sve četiri strane svijeta.  S takvim fotografskim portfoliom poželio je pomoći drugima.
– Ideju originalno nije moja. Dobio sam je  prateći rad jednog starijeg fotografa koji na Aljasci vodi specijaliziranje škole fotografiranja divljih zvijeri. Kod njega ti fototurističke pustolovine traju 14 dana, a ja sam ideju prilagodio domaćim uvjetima –  kaže Marko i za svoju odluku podastire i računicu.
– Sve više turista u Hrvatskoj, njih blizu 50 posto, prema zadnjem istraživanju Tomas Ljeto 2014., prenosi i učitava fotografije i video sadržaje s putovanja na internet. Svi su oni, uz brojne druge zaljubljenike fotografije i vizualnih umjetnosti, potencijalni fototuristi kojima samo treba pametno i ciljano ponuditi kvalitetne programe – priča Marko. Pritom za  odabir Brijuna nije bila samo presuda činjenica da su već surađivali.
IMG_60571_resize
Cijela je Hrvatska s prirodnim ljepotama, kulturnom baštinom i neistraženim lokacijama odlična i neprepoznata destinacija za razvoj foto turizma, no taj pothvat traži da se osim hotelijera voljnog da istražuje nova područja poslože još neki uvjeti. To, primjerice, znači da na relativno maloj površini ima što više raznolikih fotografskih situacija, a Brijuni su upravo to: od arheoloških iskopina, preko životinjskog carstva, do mediteranske prirode i to sve u samo sto koraka i sve ukomponirano u skladu s kretanjem svjetla.
– Kad to imate – onda ste u fotografskom raju. Brijuni su takvo mjesto u kojem se situacije za fotografsku kreaciju same nude. I Šibenik na drugačiji način ima iste odlike. Katedralu smo već spominjali, dodaje vijećnicu i stari grad i već ste polaznicima dali posla za čitav jedan dan. Popnite se na tvrđavu svetog Mihovila, evo i drugog dana. A još se nismo maknuli prema kanalu se. Ante i moru, još nismo ni izišli iz grada prema NP Krka, veličanstvenom  foto studiju na otvorenom ili prema NP Kornatima –  kaže Marko, koji se upravo vratio sa održane radionice o fototurizmu iz Gorskog Kotara iz  Nacionalnog parka Risnjak.
– To je još jedna od neotkrivenih fotografskih oaza, koja nudi čitav niz prirodnih čudesa: od šuma, proplanka Lazac, doline rijeke Kupe, preko sela Razloge, posebno fotografski intrigantno zbog specifične tradicijske arhitekture i oblika života. Zanimanje za radionicu  bilo je veliko, kao što je uostalo bilo cijele ove godine diljem Hrvatske – kaže Marko.
BU8A3362_resize
Do sada je s predstavnicima Ministarstva  turizma i UNPAH-a  o fototurizmu govorio  Splitu, Varaždinu, Poreču, Osijeku, Bjelovaru, Zagrebu, Ninu … okupivši na svakoj radionici više od po 50 zainteresiranih. Svi bi htjeli osmisliti neku svoju viziju foto turizama, koji se osim za prirodu i kulturne ljepote, veže se i za druge elemente ponude i aktivnosti u destinaciji, enogastronomiju, arheološka nalazišta, pustolovine, biciklizam, ballooning i štošta drugo. Pritom, fototurizam se može promovirati i samostalno, isključivo radi fotografiranja i razvijanja foto vještina, ili i u obliku organiziranja foto safarija, fototura, tematskih fotoitinerara, fotoradionica i drugog. No, ono što je po Vrdoljaku ključno jest da je cijela priča o fototurizmu nezamisliva ako nije lokalni projekt, što će reći kako njegov interes nije da on osobno ima „monopol na fototurizam“.
 – Niti bih to fizički i poslovno mogao, niti sve lokacije poznam da bih se usudio druge učiti kako ih slikati. Direktorima turističkih zajednica, hotelijerima uvijek odgovaram: ako nemate iskusnog, potvrđenog fotografa koji je srastao s vašim lokalitetom nemojte ni započinjati s projektom.  Ja jesam pionir, ali nikako to ne bih želio dugo biti i htio bih da se u priču u fototurizmu uključe i moji kolege  diljem Hrvatske.Samo znalac može povezati obilje informacija koje su potrebne za dobru fotografiju i pomoći da se one uvežu u turističku ponudu. Samo fotograf zna da se ne možete voziti od destinacije do destinacije pet sati, jer ćete najvjerojatnije izgubiti svjetlo; samo fotograf zna kad i u koje vrijeme je šibenska katedrala prelijepa i najljepša, a kad ma kakav znalac bili, nećete učiniti ništa. Zato mislim da razvoj fototurizma nosi još jednu važnu poruku – a to je ne možemo Hrvatsku u turističkom smislu prodavati pristupom ‘moj mali to bu poslikal’. Fototurizam je poziv da iskoristimo vrsne fotografe koji žive u našim sredinama –  kaže Vrdoljak, dodajući kako je to i za same fotografe izazov jer osim umijeća fotografiranja traži od njih i poduzetničku umješnost.

BU8A3299_resize

Pritom se foturističke radionice ne isrcpljuju samo s tim da izvane sezone donose goste čije je potrošnja veća od prosjećne, nego ono što je snimljeno tijekom radionice ne ostaje zaključano u privatnim albumima. Gotovo nema dana da s Brijuna posredstvom društvenih mreža sistemom objave i dijeljenja u svijet ne odleti neka nova fotografija koja u smislu promocije govorit više nego 1000 riječi.
Kad je tako sa Brijunima, ne vidim nikakvog razloga da to ne bude i sa Šibenikom, Risnjakom, Kopačkim Ritom ili bilo kojeg drugog kraja Hrvatske u kojem se našlo dovoljno zajedničke energije i sposobnosti da se od uobičajnog turističkog klikanja na ljepote napravi – nova vrijednost.
000133_resize

Ovčji raj… nije u Irskoj…

 

 Kako su ukrali Hrvatsku

Jedna od najpoznatijih Vrdoljakovih fotografija “Ovčji raj” snimana u Lipovom polju u Lici, nema tomu dugo, osvanula je na internetu bez potpisa autora, ali zato potpisana kao – Irska. Lička pastoralna veduta  jedan je od radova koji se nalazi u tri izložbe Vrdoljaka koje u organizaciji MVEP putuju svijetom i prenose vizualni dojam hrvatskih ljepota i na netu je često dijeljena.
„Reagirao sam odmah i našao se u labirintu interneta. Naime vlasnik portala koji je pokupio moju fotografiju,  izvlačio se da je istu skupio s drugog portala i da je tamo već bila potpisana kao Irska. I tako sam nakon lutanja od portala do portala (koji su odmah povlačili fotogrtafiju) shvatio kako i toj krađi  ipak ima jedna dobra činjenica: da fotografija nije dobra ne bi je krali. Isto vrijedi i za ljepotu Like i Hrvatske.  

Milijun za Advent

Osim fotografijom Vrdoljka se bavi i snimanjem turističkih video filova, a ovih dana njegova serija filmova posvećenih Adventu u Zagrebu posebno se klika. Taj događaj prema anketi portala European Best Destinations proglašen je ‘najboljom božićnom destinacijom u Europi’.
„Za TZ Zagreb načinio sam 14 kratkih filmova plus jedan pod posebnim nazivom „Obojite svoj Božić Zagrebom“, koji je dosad imao milijun klikova. Drago mi je što su u TZ Zagreb prepoznali važnost dobre produkcije i videa u promociji destinacija“, kaže Vrdoljak, koji je autor scenarija i režiser spotova. 
Spot Color Your Christmas with Zagreb možete pogledati ovdje:

 

Tags: , , , , ,

VEZANE VIJESTI