Neovisni novinarski portal
27.10.2020.
POLITIKA
Konzervativni festival kao odgovor FALIŠ-u: ‘Komunizam ubija brzo, a socijalizam polako’

Konzervativni festival kao odgovor FALIŠ-u:
‘Komunizam ubija brzo, a socijalizam polako’

Dani biskupa Srećka Badurine'  - Batarelo, Zekanović i Bartulica (Foto: Tris/H. Pavić)

Dani biskupa Srećka Badurine’ – Batarelo, Zekanović i Bartulica (Foto: Tris/H. Pavić)

U sklopu ‘Dana biskupa Srećka Badurine’ koje ovog vikenda u Šibeniku organizira Hrvatsko katoličko društvo prosvjetnih djelatnika ‘Biskup Srećko Badurina’ sinoć su na Maloj loži ili Trgu Ivana Pavla II tribinu održali doktor sociologije iz Australije Vice Vincent Batarelo, te doktor filozofije iz SAD-a Stjepo Stephen Bartulica.

Australski Hrvat Batarelo i Amerikanac Bartulica, predsjednik Udruge Vigilare i predsjednik Centra za obnovu kulture, održali su predavanje pod nazivom ‘Tradicija, stabilnost, vrjednote = konzervativan’ i prezentirali su knjigu „Politika razboritosti“ Russella Kirka, američkog teoretičara konzervatizma dvadesetoga stoljeća.

'Dani biskupa Srećka Badurine' (Foto H. Pavić) (3)

U jednosatnom razgovoru koji je moderirao dopredsjednik Društva ‘Srećko Badurina’ Hrvoje Zekanović, Batarelo i Bartulica objašnjavali su okupljenim Šibenčanima ispravnost i nepogrešivost konzervativnog političkog gledišta i kršćanskih vrednota, te zagovarali što slobodniju tržišnu utakmicu, što manje poreze i što manju administraciju, utjecaj države na ekonomiju, socijalu i društvene procese uopće.
-U rimskim vremenima tražilo se kruha i igara, a danas je vrlo lako upalito televiziju i pogledati Big Brother na RTL-u. I to je život? – rekao je Batarelo, koji je zajedno s Bartulicom Big Brother kao veliko svjetsko zlo spomenuo barem toliko puta koliko i komunizam.
– Moramo znati da se stvari mogu mijenjati. Koliko god da se čini da danas oko nas nema rješenja, uvijek postoji ta nada, svjetlo, samo nećemo ih naći u Big Brotheru. To sigurno ne. To je otvoreno vrijeđanje čovjeka i njegovog dostojanstva, baš na jedan besraman način. Ali mi bi se trebali buniti. Ovi ljudi koji vode televizije nisu baš imuni na glas javnsti. Kad bi ljudi ustali i rekli dosta, ugasili televiziju i prestali to gledati prilagodili bi se. To je isto jedna istina o tržištu. Ako kupac, ako ljudi se diži u počnu se buniti brzo će se firme prilagoditi i moći ćemo vidjeti i druge stvari na televiziji ne samo ovo, što bi rekli, smeće –  poučio je Šibenčane Bartulica.
'Dani biskupa Srećka Badurine' (Foto H. Pavić) (7)
Iako to organizatori neće priznati, ‘Dani biskupa Srećka Badurine’ odgovor su konzervativaca na Festival alternative i ljevice u Šibeniku (FALIŠ), koji već tri godine na istom trgu organizira predavanja i razgovore istaknutih lijevo usmjerenih intelektualaca i novinara iz Hrvatske, susjednih zemalja i cijelog svijeta. Sinoćnji prilično mlaki nastup Bartulice i Batarela ostavio je publiku potpuno ravnodušnom. Gledatelji su očito očekivali mnogo više. Ili drugačije, jer teško da je itko mogao razaznati ikakvu vezu između duhovnosti građanima omiljenog šibenskog biskupa Srećka Badurine, kojem je manifestacija posvećena, i izlaganja o slobodnom tržištu.  Tek nakon višekratnih, upornih molbi voditelja iz publike su došla dva pitanja, a i ona su bila takoreći iznuđena i nisu se ticala predavanja Bartulice i Batarela, već FALIŠ-a.
Don Frane Glasnović, župnik iz Vodica, inače redoviti i aktivni gost FALIŠ-a, zamolio je Bartulicu da kometara teze koje je prošle godine na festivalu ljevice iznijela katalonska časna sestra ‘revolucionarka’ Teresa Forcades.
– I sami ste sudjelovali u jednoj emisiji u kojoj je sudjelovala sestra Forcades. Ona ima svoj plan, recimo tako, i svoje viđenje ekonomije koje se zasniva na recimo lijevim tezama. Volio bih čuti ono što niste rekli, što to konzervativizam nudi, nešto novo između onoga što je bilo, između lijevoga i neoliberalizma. Nudi li konzervativizam možda neki srednji put i koliko je to ostvarivo? – pitao je Glasnović.
'Dani biskupa Srećka Badurine' (Foto H. Pavić) (4)
– To je vrlo važno pitanje. Nisam osobno upoznao slavnu redovnicu iz Barcelone, ali bila je samnom u jednoj emisiji, pa sam morao, imao sam nezahvalnu ulogu kontrirati jednoj žestokoj redovnici na javnoj televiziji. Ali znate, ja sam uvjeren da u ekonomskim stvarima biti katolik ne znači biti socijalist ili ljevičar. Kad Papa, recimo, govori o našoj odgovornosti prema siromašnima, on nas poziva da osobno nešto učinimo. Osobno, u smislu da se brinemo za bližnjega, da uključimo ljude koji su na trubu društva. To ne znači da prepuštamo sve birokratima, socijalnim službama, državi da ona riješi ono što bi mogli mi, ili barem dio, sami napraviti. Katolik preuzima osobnu odgovornost, ne prepušta sve državi. A u ekonomskim stvarima, rekao bih za ove neomarksističke teze da se čudim koliko je to zapravo žilava stvar, koja se ne da sa scene i uvijek nalazi nove povode i razloge… – rekao je Bartulica i nastavio s razotkrivanjem opasnosti koje, po njegovom mišljenju, sa sobom nose komunizam i socijalizam.
'Dani biskupa Srećka Badurine' (Foto H. Pavić) (9)
Komunizam ubija brzo i odmah. Završiš u logoru, ne postoji pravo na pobunu i jednostavno nestaju ljudi koji se ne pokore. A socijalizam polako ubija. Polako. Zašto? Zato jer ne njeguje ove ljudske kreposti. U socijalizmu se ne isplati biti radišan, više raditi, riskirati, jer nećete biti nagrađeni. Potiče, na žalost, lijenost i neodgovornost, jer ljudi u socijalizmu radili puno ili malo na kraju dobiju istu plaću i svi bi trebali biti zadovoljni. A to vrijeđa naše dostojanstvo, jer nije pravedno da netko tko ne radi i puši na radnom mjestu i ne osvrće se na ljude oko sebe da na kraju dobije istu plaću kao onaj koji se trudi i koji se odgovorno ponaša. Ali to se nalazi u srži socijalizma. Ta opsesija sa jednakošću. Trebamo se truditi koliko god je to moguće da dobijemo svi jednake šanse u životu, ali znamo i da je to jedna utopija – rekao je Bartulica u svom komentaru ideja sestre Tereze Forcades.
Vice John Baterelo (Foto: Tris/H. Pavić)

Vice John Baterelo (Foto: Tris/H. Pavić)

– Iluzija je da možemo stvoriti savršeno jednake šanse, ali ono što možemo je poticati ono što je zdravo, što je u skladu s ljudskom naravi. A to je isto i poštivanje vlasništva. Lako je grmiti protiv bogataša, ali konzervativac je svjestan da nije materijalni dobitak zadnji cilj, nije profit smisao poslovanja, profit je jedan znak da tvrtka dobro i efikasno posluje…. – rekao je Bartulica.
Drugo pitanje ticalo se tvrdnji s FALIŠ-a o navodno boljem materijalnom položaju masa u vremenima socijalizma, što su Bartulica i Batarelo nazvali mitom.
– Iskustvo pokazuje da zemlje u kojima vladaju ekonomske slobode, u kojima vlada takozvani zločesti kapitalizam, te zemlje privlače one ljude koji nemaju ništa. Amerikanci ne odlaze u Meksiko, nego Meksikanci riskiraju svoj život i obitelj da bi došli u Ameriku. To znate. Ne odlaze ljudi na Kubu, koliko god taj otok bio privlačan, ne idu tamo pronaći bolji život nego kubanci bježe iz Kube u slobodnu zemlju, gdje mogu nešto ostvariti. Neki uspiju više nego drugi, ali mogu uspjeti. Moji roditielji, Vicini roditelji, otišli su u slobodan svijet, nisu otišli u Sovjetski savez. Znači ovo što ljevičari govore se kosi sa zdravim razumom. Na žalost, naša sestra Forcades isto tu spada, ona je zbunjena i ponavlja razne klišeje, ali klišeji nisu argumenti. I ljudsko iskustvo nam mora otvoriti oči. Moramo biti u stanju iz uvjerenja braniti ove stvari. Jer lako je biti populist i grmiti protiv bogataša. To je ugodno slušati, ali to nam, na žalost, neće pomoći, nego ćemo svi ostati u jednom raspoloženju gdje se bunimo da je sve protiv nas. Ne, treba državu naprosto smanjiti, politički utjecaj reducirati i osloboditi prostor da ljudi svojim talentima, svojim znanjima nešto sami naprave, to je kapitalizam, uz pravednu utakmicu. Država treba biti samo okvir. Mi se zalažemo da država bude kao nogometni sudac, da prati i da sudi utakmicu, ali država ne treba biti medicinska sestra koja skrbi o nama kao da smo pacijenti i ne možemo ništa sami. To nije slika države – rekao je Bartulica.

Stjepo Bartulica (Foto: Tris/H. Pavić)

Stjepo Bartulica (Foto: Tris/H. Pavić)

– Mitove iz bivše Jugoslavije moramo razbijati.  Mi ovdje  nemamo zapravo ono što predstavlja ta zločesta riječ kapitalizam, nemamo u kapitalizam ovdje u Hrvatskoj. I to što stalno govore o neoliberalizmu, nije ga bilo, već smo mi zapravo imali neku postkomunističku ekonomsku tranziciju koja još uvijek traje. I bit će bolno dok mi ne dođemo do toga. A neki će reći mi ne želimo to proći, ali ako mi nećemo proći neke bolne rezove, mladi će odlaziti vani gdje mogu dobiti posao, gdje se stvaraju mogućnosti. Zašto se stvaraju mogućnosti? Jer je sustav takav da dozvoljavaju poduzetnicima inicijativu, inovativnost da stvaraju – rekao je Batarelo.
Bartulica ustvrdio je broj Hrvata koji su otišli iz Jugoslavije krunski dokaz koliko ta ekonomija nije uspijevala. – Iz ovakve prekrasne zemlje ljudi su odlazili po cijelom scijetu i tako se rješavalo pitanje nezaposlenosti. Jednostavno, ljudi su otišli. Do milijun ljudi. Išli su gdje mogu raditi i ostvariti nešto – rekao je Bartulica.
Zaključili su ipak bolje živimo danas nego u Jugoslaviji.
– Teško je zapravo vjerovati da je ta ekonomija bila uspješnija nego ova današnja, kada ljudi više ne moraju ići u Trst da kupe patike ili cipele. Daleko je ovo od zadovoljavajućeg, ali to je opet zbog toga što nije država omogućila da ljudi privrijeđuju sami u slobodi, s manje poreza i manje propisa – rekao je Batarelo.
– Nije puno bolje, ali nije gore. Ljudi imaju dojam da su samo neki profitirali od tranzicije, samo mali broj, a to je opet zbog korupcije. Znate jer ta privatizacija nije provedena na pravedan način, neki su bili jednakiji od drugih – zaključio je Bartulica.
'Dani biskupa Srećka Badurine' (Foto H. Pavić) (8)

 

 

Tags: , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI