Neovisni novinarski portal
23.10.2020.
GOSPODARSTVO / POLITIKA
Iz Šibenika kao specijalni teret na labudici, a natrag prugom preko Perkovića, sa 160 na sat

Iz Šibenika kao specijalni teret na labudici, a natrag prugom preko Perkovića, sa 160 na sat

ZM Vikom - izrada niskopodnih vlakova (Foto H. Pavić)  (5)Premijer Zoran Milanović vozio se danas od Zagreba do Koprivnice – vlakom. U vlak je ušao ne zato jer mu se nije žurilo, već zbog toga jer je zajedno s ministrom Brankom Grčićem puštao u promet prvi novi elektromotorni vlak, iz serije od 44 vlaka za prigradski i regionalni promet HŽ Putničkog prijevoza.

Kako je obznanila vlada na svojim internetskim stranicama (POVEZNICA), vlakove proizvodi tvrtka Končar – Električna vozila. Ugovor o isporuci 44 nova putnička vlaka potpisan je 30. siječnja 2014. između HŽ Putničkog prijevoza i tvrtke Končar – Električna vozila. Ukupna vrijednost ugovora je 1,63 milijarde kuna (bez PDV-a). Potpisani ugovori bit će realizirani u dvije faze. Prva faza podrazumijeva isporuku 20 elektromotornih i jednog dizelsko-električnog vlaka, a u drugoj druga fazi bit će proizvedena 12 elektromotornih i 11 dizelsko-električnih vlakova.

Iako to nije nigdje navedeno, novi vlakovi za Hrvatske željeznice izrađuju se u Šibeniku. Tris.com.hr posjetio je proizvodnu halu ZM Vikoma u gospodarskoj zoni Podi, u kojoj su danas za transport pripremali još jedan od vlakova.

– Ugovor s Končarom potpisali smo u lipnju, u srpnju smo dobili certifikat za proizvodnju šinskih vozila, a danas već isporučujemo treći vlak s četiri vagona. Do kraja godine bit će isporučeno ukupno deset vlakova ili 40 vagona. Ostalih 11 vlakova radi se u Radionici željezničkih vozila u Čakovcu. Njihov vlak je dobio čast da prvi bude pušten u pogon, ali naš će biti slijedeći – rekao nam je voditelj Vikomove Službe nadzora kvalitete Marko Lugović.

Inžinjer Marko Lugović ispred vlaka pripremljenog za transport (Foto: H. Pavić)

Inžinjer Marko Lugović ispred  konstrukcije vlaka pripremljenog za transport (Foto: H. Pavić)

U ZM Vikoma istovremeno se radi na osam vagona. Na tom poslu stalno je uposleno 60 ovdašnjih majstora, koji završavaju jedan vagon tjedno, odnosno svaki mjesec čitav vlak. U Šibeniku se zavaruje čitava čelična konstrukcija vlaka, koji je atestiran na brzinu od 160 kilometara na sat. Zavaruju se čelični nosači, ali i krovni limovi debljine od samo 1,2 milimetra. Sve mora biti napravljeno izuzetno precizno. Vlakovi su projektirani tako da s najmanjom mogućom masom budu spremni na najveća naprezanja. To ne dopušta ni najmanju pogrešku. Kako nam pojašnjava inžinjer Lugović, u Vikomu se rade svi zavari na vlaku, a Končaru preostaje motor, oplate, instalacije, sjedala i sve ostale dijelove spojiti vijcima i ljepilom. Vanjska oplata vlaka na konstrukciju se spaja tek ljepilom, zbog čega je Vikomovci nakon sačmarenja špricaju antikorozivnim premazom, koji uz zaštitnu ima i nosivu funkciju. Taj AKZ premaz je ujedno i posljednji posao na vlaku koji se radi u Šibeniku.

Ovako izgleda šibenski vlak nakon finalizacije u Končaru (Foto: Vlada RH)

Ovako izgleda šibenski vlak nakon finalizacije u Končaru (Foto: Vlada RH)

Kako naglašavaju iz Vlade RH, nakon puštanja prvog elektromotornog vlaka, svaki idući mjesec u promet će biti puštena po dva nova vlaka iz prve faze. Svi vlakovi bit će proizvedeni i pušteni u promet do kraja 2017. godine.   Radi se o hrvatskom proizvodu visoke tehnologije na čijoj je proizvodnji zaposleno ukupno tri tisuće radnika, koji podiže konkurentnost hrvatskih tvrtki i otvara mogućnost izlaska na druga tržišta. Najvažniji hrvatski sofisticirani proizvodi ugrađeni u vlak su elektronički pretvarači glavnog pogona i pomoćnih napajanja, vučni transformatori, vučni motori, mikroprocesorski sustav upravljanja i zaštita, sustav informiranja putnika, video-nadzor i drugo. Niskopodnost novih motornih vlakova omogućavat će neometan ulazak putnika s perona standardne visine.ZM Vikom - izrada niskopodnih vlakova (Foto H. Pavić)  (4)

Broj sjedećih i stajaćih mjesta ovisit će o namjeni vlaka. U vlakovima će biti omogućena vožnja osoba u invalidskim kolicima te prijevoz bicikala. Sjedala će biti izvedena kao dvosjedi i jednosjedi, a u dijelu prostora namijenjenog osobama sa smanjenom pokretljivošću bit će ugrađena i preklopna sjedala. Zahvaljujući dvostrukim širokim vratima, bit će omogućen brzi izlazak i ulazak većeg broja putnika. Vlakovi će biti opremljeni modernim sustavom grijanja i hlađenja, električnim utičnicama za mobitele i prijenosna računala, te bežičnim pristupom internetu. Prozorska stakla bit će zatamnjena  radi zaštite od sunca. Zaustavljanja u službenim mjestima najavljivat će putem sustava za informiranje putnika koji na temelju podataka o položaju vlaka iz GPS uređaja emitira poruke na displejima i razglasom. Cjelokupan prostor za putnike bit će pod video-nadzorom. Možemo se tek nadati da se neće ispuniti najave iz Hrvatskih željeznica, prema kojima će zbog manjka strojovođa putnike za Dalmaciju umjesto vlakovima voziti autobusima. I da ćemo vlakove iz Vikomovih hala ponovno vidjeti u Šibeniku, na željezničkom kolodovoru.

Milanović i Grčić u vlaku Zagreb - Koprivnica (Foto: Vlada RH)

Milanović i Grčić u vlaku Zagreb – Koprivnica (Foto: Vlada RH)

Elektro-motorni vlakovi dosežu brzinu od 160 kilometara na sat, a dizel-elektromotorni vlak 120. Elektromotorni vlakovi građeni su kao četverodijelne niskopodne garniture s dvije motorne jedinice i dva središnja segmenta, dok će dizel-električni motorni vlakovi biti sagrađeni kao trodijelne niskopodne garniture s dva motorna vagona s upravljačnicom i srednjim vagonom. Imaju videonadzor, Wi-Fi, prilagođeni su prijevozu osoba u invalidskim kolicima i prijevozu bicikala, položaj vlaka pratit će se GPS-om. Radi se o hrvatskom proizvodu visoke tehnologije. Do kraja godine tvrtka HŽ Putnički prijevoz uvest će i mogućnost on-line kupnje i rezervacije karata, te prodaju putem pametnih kartica i stabilnih automata na kolodvorima.ZM Vikom - izrada niskopodnih vlakova (Foto H. Pavić)  (6)

Tags: , , , , , ,

VEZANE VIJESTI