Neovisni novinarski portal
27.10.2020.
GOSPODARSTVO
Ima li strojovođe u vagonu – HŽ: Ne ukidamo vlakove, nego voze autobusi…

Ima li strojovođe u vagonu – HŽ:
Ne ukidamo vlakove, nego voze autobusi…

Nekoć je na šibenskom kolodovoru bilo više ljudi i vlakova (izvor: ww.zeljeznice.net)

Nekoć je na šibenskom kolodovoru bilo više ljudi i vlakova (izvor: ww.zeljeznice.net)

Jedna od nebuloznijih vijesti u posljednje vrijeme protutnjala je kao lokomotiva domaćim medijskim prostorom: Hrvatske željeznice su navodno nakanile ukinuti vlakove između kontinenta i Dalmacije jer nemaju dovoljno – strojovođa. Neka onda vlakove voze direktori kojih u HŽ-u ima više nego dovoljno, ustvrdili su mjesta u željezničarskom sindikatu. Nakon što su Austrogari, odnosno naši pradjedovi u  pretprošlom stoljeću mukotrpno gradili pruge i kolodvore, mi ih u 21. stoljeću oronule i zapuštene gasimo, a vlakove skrećemo na napuštene perone. I to u vrijeme kada se u svijetu sve više ponovno okreću željeznici kao najudobnijem i najjeftinijem prijevozu.

No nabrajanje domaćih pružnih besmislica bi potrajalo: od smanjenja broja vlakova na potencijalno vrlo frekventnim linijama, preko smanjenja razine usluga, neodržavanja pruga i kolodvorskih zgrada, svako-malo presjedanja iz vlakova u autobuse itd. (vidi tekst na TRIS-u). 

Na željezničku vijest se zakačili jedino ‘zeleni’

No na ovu željezničku vijest se malo tko zakačio, izuzev, kao i obično, budnih ‘zelenih’ udruga građana. Tako je danas među prvima reagirala, dakako, udruga Zelena akcija.
– Ukinite loše upravljanje HŽ-om, a ne željezničke linije! Pozivamo upravu HŽ Putničkog prijevoza da odustane od ukidanja linija prema Dalmaciji, jer ukidanje bi bilo još jedan velik korak prema uništenju željezničkog prometa. Hrvatska mora konačno preokrenuti trend zanemarivanja HŽ-a te maksimalno iskoristiti prilike koje EU fondovi pružaju za financiranje infrastrukture, što je mogućnost koja do nije niti polovično iskorištena. HŽ mora bolje iskoristiti unutarnje rezerve, koordinirati aktivnosti svojih tvrtki te građanima napokon ponuditi ekonomičnije usluge prijevoza – uključio je pružne signale upozorenja Bernard Ivčić, predsjednik Zelene akcije.
– Nedopustiv je plan Uprave HŽ Putničkog prijevoza da zbog nedostatka strojovođa ukine sve putničke linije prema Dalmaciji, o čemu su sinoć izvijestili brojni mediji. To pokazuje do koje mjere se HŽ-om upravlja diletantski i neplanirano te koliko Upravi nije stalo do opstanka željeznice. Željeznički promet je u prošlosti bio jedan od ključnih stupova i putničkog i teretnog prometa, ali godine loše prometne politike svele su HŽ na tvrtku koja se nalazi pred kolapsom. Ako država želi spasiti HŽ od konačne propasti, nužno je da napravi zaokret u prometnoj politici te se fokusira na modernizaciju željezničke infrastrukture – nastavlja Ivčić.

Uprava se nije snašla

Prema njemu, očito je kako se Uprava HŽ-a nije snašla prilikom odvajanja djelatnosti i formiranja odvojenih tvrtki (HŽ Cargo, HŽ putnički prijevoz i HŽ infrastruktura) pa tako postoji mnogo neusklađenosti koje bezrazložno povećavaju troškove rada.
– Željeznička infrastruktura je podinvestirana već preko 2 desetljeća, što je posljedica pogrešne prometne politike dosadašnjih Vlada te pogrešnih odluka dosadašnjih uprava HŽ-a. Gotovo 1.000 km željezničkih pruga u Hrvatskoj je posljednji put obnovljeno prije više od 20 godina. To je rezultiralo smanjenom sigurnošću pa sada na 85% pruga nije dozvoljena brzina vožnje iznad 100 km/h, zbog čega željeznice više nikako ne mogu konkurirati cestovnom prometu. Čak 90% trase je samo jednokolosiječna pruga, što znatno otežava organizaciju željezničkog prometa. Nacionalnim programom željezničke infrastrukture za razdoblje 2008. – 2012. bilo je predviđeno ulaganje od preko 18 milijardi kuna. U konačnici je uloženo manje od 1% tog iznosa, čime je propuštena prilika za modernizaciju infrastrukture – iznosi neke brojke Ivčić.
Arhiva - Kod Žitnića vlak pregazio krdo krava (Foto: Hrvoslav Pavić)

Arhiva – Kod Žitnića vlak pregazio krdo krava (Foto: H. Pavić)

Po njemu, zbog svih se navedenih razloga sve manje građana koristi željeznički promet pa se u posljednjih nekoliko godina broj putničkih linija u domaćem prometu već smanjio za preko 10%, a u međunarodnom prometu za više od polovice, ai teretni promet se smanjio za više od trećine.

Demantij iz HŽ-a stigao bez kašnjenja

Začudo, demantirajuća reakcija na ovaj Ivčićev istup došla je iz HŽ-a vrlo brzo, bez kašnjenja. Odaslano je priopćenje kojim se nastoje demantirati teze o ukidanju vlakova, manjku strojovođa i neefikasnosti uprave.
– HŽ Putnički prijevoz ne ukida promet na relaciji Zagreb – Split – Zagreb. Na toj relaciji, ali i na drugim relacijama u zadnja tri tjedna uvedeni su autobusi umjesto vlakova zbog toga što je strojno osoblje počelo odbijati pozive poslodavca i potpisivati izjave kojima odbija prekovremeni rad, što uz korištenje bolovanja dovodi do manjka strojnog osoblja. Nakon predstavljanja nacrta novog Pravilnika o organizaciji i sistematizaciji predstavnicima reprezentativnih sindikata, Sindikat strojovođa Hrvatske istaknuo je kako ne pristaje na daljnje racionalizacije poslovanja u vidu smanjenja broja radnika, a njegovi članovi u posljednja tri tjedna odbijaju prekovremeni rad pojašnjava glasnogovornica HŽ-a Ivana Čubelić.
S obzirom da odredba Kolektivnog ugovora o odbijanju prekovremenog rada za strojno osoblje do sada nije bila sporna niti je prouzrokovala poremećaje u željezničkom prometu, Uprava HŽ PP-a smatra da se tijekom aktualnih kolektivnih pregovora i savjetovanja sa socijalnim partnerima, primjena te odredbe aktualizira u cilju stvaranja pritiska SSH-a na Upravu HŽ PP-a, žale se upravitelji HŽ-a.
– Stručne službe HŽ Putničkog prijevoza ulažu maksimalne napore kako bi održale promet zamjenskim autobusima, dok se manji dio vlakova otkazuje. Od 5. do 19. ožujka zbog nedostatka strojnog osoblja umjesto 82 vlaka (oko 1%) vozila su 94 autobusa dok je od 7. do 19. ožujka otkazano 30 vlakova (oko 0,4%). S obzirom na nastavak kolektivnih pregovora, neiskorištenosti godišnjih odmora, odbijanja rada izvan mjesečnog rasporeda i prekovremenog rada strojnog osoblja te najavljenih zatvora pruge na relaciji Ogulin – Split 19. ožujka donesen je prijedlog o uvođenju autobusnog prijevoza na relaciji Zagreb – Split – Zagreb. Prijedlog je poslan Radničkom vijeću koji se o tome treba očitovati u zakonskom roku od 8 dana – nastavlja I. Čubelić.

Ne ukidaju se vlakovi, nego ne voze

Dakle, ne ukida se željeznički promet, ali od 19. ožujka voze – autobusi?
Nadalje, navoode se podaci o plaćama strojovođa, te se zadovoljno tvrdi kako se prekovremeni sati, gle čuda, plaćaju, a što bi valjda javnosti trebalo pokazati kako šoferima vlakova i nije tako loše kako se tvrdi.
Željeznički pragovi na kninskom kolodvoru čekaju spaljivanje (Foto H. Pavić)

Željeznički pragovi na kninskom kolodvoru čekaju spaljivanje (Foto H. Pavić)

– Važno je naglasiti da se prekovremeni rad strojnog osoblja isplaćuje. Prosječno je u siječnju 2015. iznosio 3 sata, a u 2014. prosječno su mjesečno isplaćena 2,5 sata prekovremenog rada. U slučaju da su ostvareni sati rada strojnog osoblja manji od planiranog, isplaćuje im se planirani broj sati rada. Prosječna primanja strojnog osoblja (oko 7600 kn u neto iznosu) veća su od prosječne plaće u RH za oko 33%, a redovito im se isplaćuje materijalni dodatak za prijeđene kilometre (oko 600 kn u neto iznosu). Uz to strojno osoblje ostvaruje i beneficirani radni staž kojim se svakih 12 mjeseci rada uvećava za 6 mjeseci – ističe glasnovogovrnica.
Nadalje, demantiraju se i navodi Sindikata strojovođa Hrvatske o tome da je u HŽ PP-u zaposlen nedostatan broj strojnog osoblja.
– Nije točno, jer je činjenica da su od 1. svibnja 2014. do danas HŽ PP napustila tek trojica strojovođa, a cijelo to vrijeme dnevno vozi više od 700 vlakova. U HŽ PP-u zaposleno je 627 strojnog osoblja, a sporazumnim je prekidom Ugovora o radu uz isplatu poticajne otpremnine u maksimalnom iznosu od 200.000 kuna u 2013. iz HŽ PP-a zbrinuto 49 strojnog osoblja, a u 2014. 68 strojnog osoblja – kaže Ivana Čubelić.

HŽ: Sindikat štetan za putnike

Od 2012. u željezničkom sektoru provodi se restrukturiranje tijekom koga je ukupno uloženo 2,5 mlrd. kuna, tvrde. Programom restrukturiranja HŽ Putničkog prijevoza uz financijsko i organizacijsko restrukturiranje, predviđa ulaganja u nova 44 vlaka, informatizaciju sustava i postojeći vozni park, kažu.
– Ti procesi predviđaju racionalizaciju poslovanja na svim razinama pa tako i troškova rada. Donošenje novog Pravilnika nastavak je racionalizacije poslovanja i provođenja Programa restrukturiranja uz optimalnu organizaciju poslova i smanjenje broja radnika. Uzimajući u obzir da porezni obveznici subvencioniraju poslovanje HŽ PP-a u iznosu od 505 mil. kn, Uprava HŽ Putničkog prijevoza postupke Sindikata strojovođa Hrvatske smatra neracionalnim i štetnim za putnike kojima se ne pruža zadovoljavajuća usluga – ističe glasnogovornica, te upozorava kako će odustajanjem od predloženih mjera racionalizacije doći do novih gubitaka u poslovanju, a koji bi ‘mogli ozbiljno ugroziti Program restrukturiranja i financijsku održivost poslovanja’.
Ipak u HŽ-u su se na kraju sjetili i putnika, zbog kojih željeznica najvećim dijelom i postoji, a njeni djelatnici dobijaju plaću.
– Zbog nastale situacije ispričavamo se putnicima koji su imali poteškoća na putovanju i molimo ih za razumijevanje. O aktualnom stanju u prometu putnike ćemo i dalje redovito obavještavati putem www.hzpp.hr – poručuje Ivana Čubelić.
A za one kojima ni nakon ovoliko teksta ništa nije jasno, a iz, recimo Šibenika, žele vlakom u Zagreb, neka to i pokušaju.
Ubrzo će im sve postati jasno.

Pada mrak na šibenskom kolodvoru

 

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI