Neovisni novinarski portal
31.10.2020.
POLITIKA
Policijski avion - igračka (ilustracija) - foto Facebook

U istome danu – kupuje se avion za nadzor mora i daje se 10 dozvola za naftu na Jadranu(!)

Policijski avion - igračka (ilustracija) - foto Facebook
Policijski avion - igračka (ilustracija) - foto Facebook

Policijski avion – igračka (ilustracija) – foto Facebook

Istoga dana kada je hrvatska Vlada na 204. sjednici iza zatvorenih vrata donijela odluku kojom je dodijeljeno 10 dozvola za istraživanje i eksploataciju ugljikovodika na Jadranu, u Narodnim novinama je Ministarstvo unutarnjih poslova objavilo Javno nadmetanje u otvorenom postupku javne nabave velike vrijednosti za nabavu zrakoplova za nadzor mora (vidi link).

Upravo karakterističan hrvatski apsurd, ukoliko pak ove dvije vijesti nisu u nekoj vezi, te kako zrakoplovu neće biti zadaća i osiguravanje neometanog rada naftnih platformi. A valjda im zadatak neće ujedno biti i nadzor hrvatskih priobalnih penzionera koji u trometarskim kaićima posrnu pred zakonom i ulove po kila ribe viška.

Leteće prometalo od 45,6 milijuna

Kako bilo, leteće policijsko prometalo trebalo bi prema tekstu iz dokumentacije koštati 6.000.000,00 EUR bez PDV-a odnosno 45.600.000,00 kn bez PDV-a.
– Količina predmeta nabave koji se nabavlja je jedan (1) zrakoplov za nadzor mora. Mjesto isporuke je: Zagreb – Lučko, heliodrom Zrakoplovne jedinice Ministarstva unutarnjih poslova, Ježdovečka 17. Odabrani ponuditelj se obvezuje predmetni zrakoplov za nadzor mora isporučiti u roku od godine dana od dana sklapanja ugovora – stoji u MUP-ovu dokumentu.
Svi zainteresirani koji MUP-u žele prodati zrakoplov moraju svoju ponudu dostaviti do 12.02.2015., do 12:00 sati, kada će započeti i javno otvaranje ponuda. Onda će se u roku 3 mjeseca odlučiti o tome koja će ponuda biti odabrana. Ili možda i ne, ako uvjeti ne budu zadovoljeni.

Turbo-prop novi avion

U svakom slučaju, kupuje se dvomotorni turbo-prop novi avion sa nepokretnim krilima.
– Konstrukcija ponuđenog aviona i materijali koji su korišteni moraju biti optimizirani i za operacije u morskom okruženju (visoka slanost i vlaga). Ponuđeni avion mora biti predviđen za let u konfiguraciji za nadzor državne granice sa 1 ili 2 pilota, te da u osnovnoj konfiguraciji osim sjedala za pilota i kopilota ima još sjedala za šest /6/ putnika bez opreme za nadzor državne granice. Krstareća brzina ponuđenog aviona mora biti minimalno 400 km/h ili veća od toga. Podvozje aviona mora biti izvedeno u tricikl izvedbi – preciziraju u MUP-u.
Zrakoplov će imati i zahod: avion mora imati sjedeći (kemijski ili drugog tipa) wc za posadu i putnike, ističe se, kao da se i ‘Sjedalo pilota, kopilota i operatera mora moći podešavati naprijed/nazad i gore/dolje.’

Tri tone u zraku

I još malo tehničkih podataka: najveća operativna visina od minimalno 7580 m (25.000 ft), najviša dopuštena masa pri uzlijetanju (MTOM): minimalno 3.000 kg.
No mislilo se i na kartografiju: avion mora biti opremljen Moving Map sustavom sa digitalnim kartama cjelokupnog teritorija Republike Hrvatske uključujući i morsko područje (eng. Situational Awareness and Mission Management System).
A onda i ono što se tiče motrenja, nadzora, snimanja brodova, migranata i tko zna čega: opremljenost sustavom termo/video kamera sa mogućnošću snimanja, pripadajuće kamere i radna stanica/konzola, te mogućnost direktnog prijenosa slike i audio komunikacije (operatera sustava) prema baznim stanicama na zemlji u realnom vremenu (Downlink-Line of Sight.) Hipotetski, moderne termovizijske kamere bi moge uočiti krijumčarski brod pun preplašenih migranata koji tragaju za boljim životom, ali  i prekomjerno ulovljenog zubaca u kašeti  gore navedenog ribara-penzionera.

A hidroavion za nadzor mora?

Na avionu će biti i oznake Hrvatske policije (na oba boka aviona natpis POLICIJA), ali se traži i ‘da se avion adekvatno označi naljepnicama EU.
Nabavka aviona je inače u vezi sa sredstvima iz europskih fondova, odnosno tzv. schengenskog fonda, a koji je namijenjen za unaprijeđenje nadzora granica EU-e.
Ipak, MUP se osigurao da mu prozvođač u novi zrakoplov nekim slučajem ne uvali rabljene dijelove, istakavši kako: sve isporučene komponente, oprema i sustavi aviona moraju biti ugrađeni novi.
Jamstvo na avion je minimalno 24 mjeseci ili 1.000 sati naleta od dana preuzimanja zrakoplova.
Zanimljivo je kako se nije desilo da se za nadzor mora, odnosno  vodene površine, eventualno kupuje hidroavion (a ne klasični zrakoplov), s obzirom na njegovu primjenjivost i za neke druge slučajeve, poput intervencija u hitnim slučajevima na našim najudaljenijim otocima.
A možda takvo što kod nas više i nije zanimljivo.
Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI