Neovisni novinarski portal
12.12.2019.
IZDVOJENO
Današnji mediji ne trebaju novinare, mainstream mediji su eksces (H-Alter)

Današnji mediji ne trebaju novinare, mainstream mediji su eksces (H-Alter)

h-alter– Mediji koji bi morali nadzirati političke i ekonomske centre moći su postali njihov sastavni dio. Vlasnici medija koriste svoje vlasništvo (medije) za pridobivanje ekonomskih i političkih usluga te za promociju i zaštitu svojih osobnih interesa. Današnji mediji ne trebaju novinare. Zato novinari napuštaju novinarstvo. Oni koji još uvijek vjeruju u novinarstvo suočavaju se sa sve većom nemogućnošću objavljivanja priča koje su značajne za ljude – kaže među ostalim Sandra Bašić Hrvatin, profesorica Fakulteta za humanističke studije u Kopru, u intervjuu koji je na portalu H-Alter priredio Hrvoje Šimičević.

U nastavku vam donosimo uvodni dio teksta na H-Alteru.

Dva dana nakon što je objavljeno da je odvjetnik Marijan Hanžeković postao većinski vlasnik “Europapress holdinga”, na naslovnici “Jutarnjeg lista” osvanula je ogromna fotografija na kojoj se nedavno uhićeni gradonačelnik Zagreba nabubrenih obraza sprema potaracati plamenove na svjećicama rođendanske torte. Naslov je glasio: “Milan Bandić: Moja skromna proslava 59. rođendana”. Skromnu proslavu rođendana, Milanu je Bandiću omogućio njegov odvjetnik i novi vlasnik “Jutarnjeg lista” Hanžeković, neskromno uplativši 15 milijuna kuna za jamčevinu. Mediji su objavili da Hanžeković već duže vrijeme zarađuje milijune kuna od ovršnih i drugih unosnih poslova koje mu dodjeljuju gradske tvrtke i grad na čijem je čelu (i dalje) Milan Bandić.
Je li Bandićeva topla ljudska priča na naslovnici završila zahvaljujući intervenciji novog gazde, ili su poslovično snalažljivi urednici zagrebačkog dnevnika samoinicijativno pripremili teren za ulazak novog poslodavca – koji je vlasnikom EPH postao nakon predstečajne nagodbe u kojoj im je država oprostila dio duga – za ovu je priču sasvim nebitno. Priča i bez toga saznanja pruža lijepu ilustraciju o odnosima između medijskih vlasnika i ekonomsko-političkih vlastodržaca: puhač u svijeće mogao je umjesto Bandića biti Todorić, “Hrvatski Telekom”, Josipović, “Podravka”, Milanović, “Atlantic Grupa”, Karamarko, “Zagrebačka banka”, Sanader ili bilo koji drugi tajkunsko-politički moćnik ili korporacija, ovisno o tome koliko su trenutno utjecajni i kakvo im je stanje žiro računa. I to ne samo na naslovnici “Jutarnjeg”, nego bilo kojeg drugog utjecajnog medija. Problem je u tome što im rođendane, da upotrijebimo metaforu, umjesto obitelji organiziraju mediji, vodeći računa da zabava prođe u najboljem mogućem redu. I u uskom krugu prijatelja. Koliko god da je primjer benigan, on je zgodna i poučna ilustracija jer sublimira većinu negativnih trendova koji su godinama simptomatični za hrvatske medije: potpuna trivijalizacija medijskog sadržaja, netransparentno i sumnjivo medijsko vlasništvo, državno spašavanje privatnih kompanija koje stvaraju novinarstvo što služi krupnom kapitalu, regulatorna tijela koja ne kontroliraju poštivanje zakona, zakonska rješenja koja se ne provode, cenzurirani i obespravljeni novinari…Radi se, dakle, o običajima koji su sastavni dio strukturne korupcije.
S obzirom na opisano, legitimno je postaviti pomalo naivno pitanje: jesu li mogući radikalno drugačiji mediji, koji će istinski služiti javnom interesu? Sandra Bašić Hrvatin provela je dobar dio svoje karijere kako bi uvjerila studente i građane u potvrdan odgovor. Ova sveučilišna profesorica Fakulteta za humanističke studije u Kopru, osim bogate akademske karijere, obnašala je i dužnost predsjednice slovenskog vijeća za elektroničke medije te savjetnice direktora slovenske javne radiotelevizije. Savjete je profesionalno davala i Europskoj uniji, koja ju je angažirala u kreiranju nedavno usvojenih medijskih zakona u Srbiji. Pored toga, nemjerljivi su i njezini doprinosi aktivističkoj sceni u Sloveniji. U intervjuu za “H-Alter” objašnjava razloge za nužnu radikalnu promjenu medijskih sustava, u lokalnom i globalnom kontekstu…
Nastavak intervjua pročitajte OVDJE.

 

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI