Neovisni novinarski portal
24.10.2020.
IZDVOJENO / POLITIKA
Premijer na televiziji (izvor: vlada.gov.hr)

Razum na raskrižju:
premijerova jedna lipa za mirovinu i iritatnto pseudodomoljublje oporbenih čelnika

Premijer na televiziji (izvor: vlada.gov.hr)
Premijer na televiziji (izvor: vlada.gov.hr)

Premijer na televiziji (izvor: vlada.gov.hr)

Dok se na štandovima diljem Hrvatske potpisi za referendum protiv takozvane monetizacije hrvatskih autocesta množe i potpisuju već četvrti dan zaredom, tako odasvud iskaču političari raznih boja kako bi iznijeli svoj velevažni stav o ovoj problematici. Dakako, članovi Vlade RH se iz dana u dan ofenzivno i grčevito sve više trude opravdati postupak monetizacije koju neki nazivaju prikrivenom privatizacijom strateških nacionalnih resursa. Dotle kao kosturi iz ormara ispadaju oporbene vođe i pripadnici opskurnih političkih stranaka koji su odjednom vrlo živo zainteresirani za sudbinu domaćeg asfalta, te su ‘upravo potpisali peticiju’ uz prateće karakteristično patetično pseudodomoljublje, zbog kojeg bi sad već i mrtvom čovjeku skočio krvni tlak.

Mnogi od takvih se danas iritantno prave blesavi protiveći se žalobnoj monetizaciji, zapravo izravnoj posljedici jezive posvemašnje pljačke naroda koja se proteklih desetljeća događala (i) posredstvom domaće cestogradnje, a u koju bi po zdravoj logici neki od njih mogli biti vrlo dobro upućeni, ako ne i uključeni. Kao i uvijek, računajući na amneziju i tupost narodnih masa, te koristeći aktivizam poštenih građana, nastoje to iskoristiti za tzv. političke poene, zbog kojih bi aktualne nesposobne mogli zamijeniti sposobni, koji su svoju sposobnost u punjenju vlastitih džepova nauštrb nacionalnih interesa naročito iskazali proteklih desetljeća.

‘To nisu naše autoceste u tom smislu’

U svakom slučaju, upravo se na istu temu, nakon što je minstar Hajdaš Dončić otkrio kako naše autoceste ionako nisu naše, narodu se na sličan način obratio i vrhovnik Vlade RH premijer Zoran Milanović u izjavi za RTL televiziju, a koju promptno prenose na vlada.gov.hr.
– Imamo četiri milijarde eura duga glavnice za autoceste. To nisu naše autoceste u tom smislu, mi ćemo ih tek morati otplatiti. Te četiri milijarde eura svi mi ćemo plaćati, idućih 25 godina, kroz cestarinu i kroz gorivo, ako odustanemo od monetizacije. Znači, platit ćemo najmanje još četiri milijarde eura kamata strancima – kazao je Zoran Milanović u informativnoj emisiji RTL televizije.
– Ili možemo plaćati kamate još 25 godina strancima ili se sada uglavnom razdužiti i taj novac od benzina prebaciti na Hrvatske ceste, Pelješki most, željezničku infrastrukturu i imati novo dobro i novu vrijednost – nastavlja on, uz tvrdnju kako će se monetizacijom omogućiti hrvatskim mirovinskim fondovima u II. stupu ulazak u taj projekt zajedno s velikim svjetskim tvrtkama.

Jedna lipa za mirovinu

A onda je lansirao argument o ‘jednoj lipi’, koji bi valjda trebao ponukati građane da podrže monetizaciju.
– Naši mirovinski fondovi imaju 40 milijardi kuna i imaju interes da se kroz nekoliko konzorcija natječu da uđu u taj projekt i da svaki građanin, kada ubuduće plati cestarinu, na primjer, prema Splitu, da jedna lipa ide za njegovu mirovinu. Dakle svi mlađi od 52 godine, jer su oni u II. mirovinskom stupu, imaju poslovni interes u tome i u biti se nalazimo u paradoksalnoj situaciji da tu mnogi ljudi u Hrvatskoj i ne znajući rade protiv sebe i protiv svog interesa. Jer i vi i ja smo dioničari sa svojim iznosom kojeg plaćamo svaki mjesec i od toga ćemo sutra živjeti – rekao je Milanović.
A onda je ponovio da spomenuti fondovi imaju 40 milijardi kuna, te da bi rasla vrijednost mirovina ulažu novce u hrvatske državne obveznice…
– To će jednom stati, jer ih država neće više izdavati u tolikoj mjeri te da moraju tražiti prostor za relativno sigurne i isplative investicije. To je naprosto dobro, to je racionalno i pametno i to je u interesu jedne cijele generacije ljudi koja će mirovine primati upravo iz te štednje. Nije to nikakva rasprodaja, a kamoli predaja autocesta, već naprosto racionalan potez. Nema razloga da se plaćaju kamate, ako se taj novac, umjesto za otplatu autocesta koje su izgrađene, može iskoristiti za gradnju Pelješkog mosta, željeznice i ostale projekte – zaključio je Milanović.

Premijer o obnovi željeznice, a ministar: Tko bi se njome vozio?

Lijepo zvuči kako bi se novac mogao iskoristiti za obnovu pregažene željeznice, no čini se kako Milanovićev suradnik Hajdaš Dončić misli nešto drukčije, sudeći po onome što je prije dan-dva izjavio Slobodnoj Dalmaciji.
– Da bi se donekle postiglo konkurentno vrijeme putovanja vlakom od Zagreba do Splita u odnosu na avion i autocestu, govorimo o ulaganju od četiri milijarde eura. Opet se postavlja pitanje za koga je to ulaganje? Mi nemamo stanovništva koje bi se vozilo tom prugom. Ne možemo dokazati njezinu isplativost. Ipak, procjenjujem da bismo u idućih šest od osam godina mogli privući između 16 i 18 milijardi kuna ulaganja i iz Bruxellesa i iz domaćih izvora u željeznicu, ali u dijelu koji se odnosi na prijevoz tereta zbog međunarodnih strateških pravaca. Putnički promet željeznicom ima perspektivu u nas samo kao prigradska željeznica – kazao je taj ministar.
Raskriižje zdravog razuma ili razum na raskrižju, pamet u rikverc, prometnim rječnikom rečeno.
Tags: ,

VEZANE VIJESTI