Neovisni novinarski portal
22.11.2019.
GOSPODARSTVO
Zabrinjavajuće- veća ponuda od potražnje u čarteru

Zabrinjavajuće- veća ponuda od potražnje u čarteru

-Nautička sezona u marinama ne razlikuje se puno od prošlogodišnje. Ovisno o regiji, marine bilježe pad ili rast plovila u tranzitu, dok je popunjenost marina na nivou prošlogodišnje uz ipak blagi pad godišnjih ugovora, rekao je Sean Lisjak iz Tehnomonta i predsjednik Udruženja marina pri HGK, a direktorica marketinga i prodaje MMK-a. Martina Babić kaže kako prema podacima koje crpe iz njihovog Booking Menager Systema, inače vodećeg booking sustava za chartere na svijetu, broj prodanih charter tjedana je na razini prošlogodišnjeg.

marina, snimila: J. K.
Prema podacima Ministarstva pomorstva prometa i infrastrukture, u prvih sedam mjeseci bilježi se 12.008 prvih prijava stranih brodica i jahti što je sedam posto više u odnosu na isto razdoblje lani, s tim da je porast prvih prijava jahti veći za gotovo 12 posto. S druge strane, biljež se  20.221 produljenja prijava stranih brodica i jahti što je gotovo 13 posto manje produljenja u odnosu na isto razdoblje lani. Pad produljenja prijava bio je očekivan s obzirom na činjenicu da je prošle i ove godine velik broj stranih brodica i jahti koje se nalaze na stalnom vezu u Hrvatskoj prešao na hrvatsku zastavu, te su se statistički počeli voditi kao domaće brodice i jahte. Manjim dijelom pad produljenja posljedica je i napuštanja Hrvatske određenog broja stranih brodica i jahti neposredno pred i nakon pristupanja Hrvatske u EU.
U pet mjeseci pod hrvatsku zastavu prešlo 4130 plovila vrijednih 4, 4 milijarde kuna
Naime, pripreme za ovu nautičku sezonu započele su početkom prošle godine kada je pokrenuta akcija uvoza plovila u vlasništvu stranih državljana u Hrvatsku po povlaštenoj stopi PDV-a i carine.
U pet mjeseci trajanja akcije pod hrvatsku zastavu prešlo je 4.130 stranih plovila, vrijednih 4, 4 milijarde kuna te je pritom državni proračun uprihodio na ime carine i PDV-a 303 milijuna kuna.
Pripreme su nastavljene usklađivanjem nacionalnog zakonodavstva s pravnim stečevinama EU te su pritom izmijenjeni načini i uvjeti pružanja usluga u nautičkom turizmu. Važno je napomenuti da nijedan oblik turizma nije doživio toliko korjenitu reformu zakonodavstva kao što je to slučaj s nautičkim turizmom. Promjene koje su posljednjih godinu i pol dana stupile na snagu obuhvaćaju gotovo sve pružatelje usluga u nautičkom turizmu, od luka nautičkog turizma, charter kompanija kao i turističkih brodara u jednodnevnim izletima i kružnim putovanjima. Osnovna svih promjena je izjednačavanje prava i obaveza plovila u vlasništvu hrvatskih rezidenata s onima u vlasništvu rezidenata iz država članica EU, neovisno je li riječ o brodicama i jahtama za osobne potrebe ili onima za obavljanje gospodarske djelatnosti.
-S obzirom na sve promjene koje su zahvatile nautički turizam u stalnom smo kontaktu s našim članicama iz nautičkog sektora te s posebnom pažnjom pratimo ovogodišnju nautičku sezonu, kako bi bili spremni reagirati na sve eventualne probleme koji se pojave tijekom trajanja sezone, rekao je Branimir Mađer iz Sektora za turizam HGK.
Hrvatska gospodarska komora aktivno se uključila u pripreme za nautičku sezonu 2014. zastupajući zajedničke gospodarske interese svih članica iz nautičkog sektora gospodarstva.
-Uloženo je puno napora za pripremu ove nautičke sezone, a polako počinju i pripreme za sljedeću sezonu. Još uvijek ima dovoljno prostora za unapređenje konkurentnosti nautičkog turizma, na što nam ukazuju naše članice te ćemo u periodu pred nama prenijeti nadležnim institucijama prijedloge naših članica kako bi sljedeću nautičku sezonu dočekali još spremniji, navodi Leila Krešić-Jurić, direktorica Sektora za turizam HGK.
Charter kompanije u prvih sedam mjeseci bilježe 183.126 dolazaka nautičara koji su ostvarili ukupno 1.220.215 noćenja. U odnosu na isto razdoblje lani to je porast od oko jedan posto u dolascima i noćenjima što je s obzirom na loše vremenske prilike koje nas prate cijelu godinu odličan rezultat. Registriranih aktivnih charter plovila ima 3.300, odnosno tri puta više nego u istom razdoblju prošle godine uz napomenu da je po prvi puta broj aktivnih charter jahti veći od broja aktivnih charter brodica što nam govori da se nastavlja trend rasta prosječne dužine plovila u charteru. Zabrinjavajući je trend većeg porasta ponude od potražnje tako da bi charter kompanije, unatoč porastu broja dolazaka i noćenja, mogle zabilježiti lošije financijske rezultate.
-U usporedbi s ostalim nama konkurentnim destinacijama, poput Grčke, Italije, Turske i Španjolske, Hrvatska i dalje ima prosječno najniže cijene najma plovila. Primjera radi Grčka je ove godine podigla cijene najma plovila za više od 30 posto. Istovremeno hrvatske charter kompanije agentima odobravaju najnižu proviziju u odnosu na konkurenciju koja prosječno iznosi 17 posto, ali smo zato pri vrhu po iznosu odobrenih popusta krajnjim klijentima koji prosječno iznosi 18 posto, za razliku od turskih 12 posto ili španjolskih 13 posto. Možemo zaključiti da je sezona u charteru na razini prošlogodišnje pri čemu Hrvatska ima najniže cijene, nudi najmanje provizije agentima, ali i najviše popuste gostima“, smatra direktorica marketinga i prodaje MMK-a Martina Babić.

Predsezona i posezona- nestale

Ivica Jurišin iz Miramoa i predsjednik Udruženja pružatelja usluga smještaja na plovilima – charter pri HGK rekao je kako je predsezona i posezona praktički nestala, a mjesec lipanj, koji je tradicionalno jedriličarski, bio je pun rupa u buking listama što za posljedicu ima velike popuste last minute najmova plovila. Razloge tome treba tražiti u izuzetno lošim vremenskim prilikama, nekontroliranom rastu ponude charter plovila koji nije praćen odgovarajućim rastom potražnje, ali kao osnovni razlog istaknuo bih nedostatak marketinške strategije i izostanak marketinških aktivnosti od strane nadležnih institucija. rekao je Jurišin.
Helena Ćatipović, direktorica Fortuna Cruisinga kaže kako je sezona u segmentu jahti sa stalno zaposlenom posadom bolja od prošlogodišnje, a to se posebno odnosi na najkvalitetniji i najluksuzniji dio ponude.
-Razlog tome je ograničena ponuda i sve veća potražnja za takvim plovilima. Veseli činjenica da hrvatski brodari nisu imali poteškoća prilagoditi se izmjenama zakonodavstva koje su nastupile tijekom prošle, a u punoj primjeni su od ove nautičke sezone. Također, konkurencija u vidu stranih jahti, koje od ove godine mogu obavljati charter djelatnost u Hrvatskoj, još nije došla do izražaja, a razlog je dugotrajna i komplicirana procedura ishođenja odobrenja za obavljanje kabotaže. Glavni problem ostaje lučka infrastruktura koja nije prilagođena za mega jahte, nedostatni kapaciteti prihvata mega jahti, kao i siromašna ponuda dodatnog sadržaja namijenjenog gostima najveće platežne moći, smatra Ćatipović.

 

 

 

Tags: , , ,

VEZANE VIJESTI