Neovisni novinarski portal
9.8.2020.
POLITIKA
Demokršćanska prometna vizija križanja Radićeve i Bosanske ulice (izvor www.sibenik.hr)

Igre raskrižja:
konačni obračun demokršćanskog semafora i socijaldemokratskog rotora

Demokršćanska prometna vizija križanja Radićeve i Bosanske ulice (izvor www.sibenik.hr)
Demokršćanska prometna vizija križanja Radićeve i Bosanske ulice (izvor www.sibenik.hr)

Demokršćanska prometna vizija križanja Radićeve i Bosanske ulice (izvor www.sibenik.hr)

– Ratovi raskršća, Igre raskrižja, Sudar rotora i semafora, Križanje razdora, Rotor uzvraća udarac 3D, Posljednji obračun: semafor sudbine … – to su mogući naslovi prometno-političkog igrokaza sadašnje i bivše šibenske gradske vlasti, a koje se odnosi na rekonstrukciju križanja Radićeve i Bosanske ulice na šibenskom Baldekinu. Možda bi nekome te predstave bile i djelomično zabavne, kada ne bi bilo činjenice da je na izradu dva projekta već potrošen novac ‘poreznih obveznika’, kako se to kaže, odnosno novac iz naših novčanika. K tome, kako upravo javljaju iz Grada Šibenika, radovi  bi trebali koštati još 3,2 milijuna. No krenimo redom. Šibenske vlasti su se upravo pohvalile tim projektom o kojem se inače govori već desetljećima, otprilike kao o brzoj cesti Šibenik-Knin, autocesti do Dubrovnika… i tome slično.

Povijesna koordinacija komunalaca?

– Otvoren je postupak javne nabave za rekonstrukciju križanja Radićeve i Bosanske ulice. Naručitelj je Grad Šibenik, a za ovaj projekt su u proračunu osigurana sredstva u iznosu 3.200.000 kuna. Početak radova se očekuje odmah nakon provođenja natječaja za izvođača radova – vele u Gradu Šibeniku.
Dapače, tvrdi se i kako su ‘iskoordinirane su sve zainteresirane strane čija infrastruktura prolazi ispod ceste, koji će paralelno istu obnoviti ili novu postaviti – Vodovod i odvodnja, Hrvatska elektroprivreda, Telekom operatori i plinski koncesionar.’  To je pak doista zanimljiv slučaj: ako zaista bude tako, to će biti presedan, jedan od hrvatskih povijesnih trenutaka kakav treba pamtiti. Jer, tko se može sjetiti kako su spomenute tvrtke neki posao na izmjeni infrastrukturne opreme (cijevi, kabela, priključaka) radile u isto vrijeme, tako da se ceste ne moraju prekopavati na istom mjestu – svake godine u srpnju, kako to najčešće biva.
– Konzultiralo se nekoliko vrsnih prometnih stručnjaka koji poznaju Šibenik i šibensku prometnu problematiku te se u relativno kratkom vremenu istitralo optimalno rješenje za ovu opasnu cestovnu točku. Rješenje koje zadovoljava sve kriterije je klasično četverokrako semaforizirano raskrižje. Također su angažirani učenici Prometno-tehničke srednje škole za brojanje prometa kako bi se po pravilima struke isto dimenzioniralo te predvidio rad svjetlosne signalizacije – kaže zamjenik gradonačelnika Danijel Mileta.

Litra u boci od pola litre

Naravno da je aktualni dogradonačelnik djelomično preusmjerio svoj javni istup i na političke oponente i njihovo socijaldemokratsko prometno rješenje, koje se razlikuje od HDZ-ove demokršćanske prometne regulacije.
– Rotor kakav je bivša vlast, netom pred izbore, prezentirala šibenskoj javnosti ne da ne bi riješio tamošnji problem, već bi stvorio nekoliko novih. Prije svega, u konfrontaciji je s parkiralištem Gradskog parkinga ispred ‘plavog nebodera’, iako je tada istim ljudima povjerena izrada oba projekta. Projekti su nekompatibilni jer u slučaju rotora parkiralište ostaje bez ulaza. Nadalje, svaki rotor ima problem pješačkog prometa, a ovaj bi prekinuo glavni pješački koridor duž Ulice Stjepana Radića i izmjestio ga 30-ak metara dalje, u dubinu Bosanske ulice, što bi u stvarnosti za posljedicu imalo opasan trk pješaka po srcu rotora. Treće, izgubila bi se skoro sva parkirna mjesta na sadašnjem bijelom makadamskom parkiralištu, a koja su nužno potrebna stanarima. I četvrto, taj rotor je marketinški nazvan turbo-rotorom, no zapravo predstavlja ono što se obično dobije kada se litra tekućine pokuša navrat-nanos natočiti u bocu od pola litre. Naš projekt nije vođen politikom i političkim marketingom, već strukom, a često su najjednostavnija rješenja i najbolja – pojasnio je svoja prometno-politička gledišta Danijel Mileta.
Socijaldemokratska prometna regulacija vrti se oko kružnog toka (izvor www.sibenik.hr)

Socijaldemokratska prometna regulacija vrti se oko kružnog toka (izvor www.sibenik.hr)

No eto nam i drugog bivšeg dogradonačelnika i aktualnog saborskog zastupnika Franka Vidovića (SDP), koji je spremno zarotirao priču o rotoru.

‘Rotor nije zbrda-zdola’

– Vrijeme će pokazati da je rješenje s rotorom sigurnije, a samim time i bolje. Navodi dogradonačelnika neutemeljeni su, tendenciozni i u krajnju ruku neargumentirani. Rotor nije nikakvo rješenje zbrda-zdola niti vođen politikom i političkim marketingom već kada govorimo o sigurnosti prometa rotor je jedno od deset dokazanih rješenja koje istodobno ubrzavaju protočnost i povećavaju sigurnost u prometu u prilog čemu govore i pozitivna iskustva iz niza gradova u Hrvatskoj  – veli Vidović.
Nadalje, lijevo orijentirani prometni strateg daje primjere ‘poteza Mandalina – Jadranska magistrala gdje je gradnjom rotora na raskrižju prema Solarisu izbjegnuta nekadašnja „crna točka“ i gdje nikad nema gužvi, čekanja, a što je najvažnije niti prometnih nesreća. S druge pak strane 500 m dalje je semaforizirano križanje s Jadranskom magistralom gdje su učestale gužve, a nerijetko i prometne nesreće, veli on.
– Navodi dogradonačelnika nikako ne stoje i odgovorno tvrdimo da će problem stvoriti tzv. „pametni semafori“ jer će isti dovesti do zagušenja prometa u vrijeme kada bi ga trebali rješavati, a to je tijekom odlaska i dolaska na posao, te tijekom turističke sezone, i isti će se najvjerojatnije „pametno“ i ugasiti da bi se riješili prometni čepovi, te će se vjerojatno smjer okrenuti kao i kod plaže Banj koja je od mjesta na kojoj će isti ti pojedinci koji na njoj ne bi okupali niti psa, a kamoli svoju djecu trošeći pri tom nemilice kune građana da bi pokazali i dokazali da su u krivu, postati ponos svih nas Šibenčana i pri tom se ponosno šepuriti u prvim redovima, od tvrđave koja je bila kulturocid do kulturnog događanja godine, od POS-a sa milijunskim pogledom do još jednog izigranog obećanja. Poštovani dogradonačelniče molimo ne sakrivajte se iza učenika koji su promet brojili van sezone, dakle u vrijeme kada nije najveće prometno opterećenje i neimenovanih vrsnih prometnih stručnjaka, već jasno i glasno kažite da je to vaše „pametno rješenje“ i preuzmite odgovornost za naručeno rješenje koje će imati puno veću i nemjerljivu cijenu, a to je nesigurnost svih sudionika u prometu – kaže čelnik šibenskog SDP-a Vidović u svojem obraćanju koje se vrti oko kružnog toka te je (pre)usmjereno prema dogradonačelniku Danijelu Mileti.

 ‘Bitno je da se lova vrti’

Za vjerovati je kako na svijetu i u Hrvatskoj ima još pametnih prometnih stručnjaka koji bi ovdje ‘potegli ručnu’ i imali što za reći. Do su jedni za semafore i klasična križanja jer smatraju kako rotori nisu najsigurniji za pješake, drugi upozoravaju na činjenicu da većina europskih zemelja, te SAD,  Australija i drugi već otprije tri desetljeća većinu križanja grade na principu rotora. Inače, rotori se uskoro u Šibeniku grade i na Nivicama i na predjelu Rokići, a dobro bi došao i u Ražinama (kod trgovačkih centara) zbog velikih ljetnih gužvi, kako se smatra. Neki opet upozoravaju kako veliki rotori ili ispravnije rečeno kružni tokovi pak donose učestale nesreće, potkrijepljujući to primjerom zagrebačkog kružnog toka kod Remetinca, zbog kojega neki u Dalmaciji još osjećaju praiskonski strah od rotora.
No svejedno, bio semafor ilil rotor, ‘bitno je da se lova vrti’, zaključuju sarkastično neki o još jednom u nizu političko-prometnih ‘vozanja naroda’.
Tags: , , , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI