Neovisni novinarski portal
30.10.2020.
IZDVOJENO / POLITIKA
izvor: vlada.hr ili gov.hr

Virtualna penzija:
e-Građani ‘na struju’ doznaju školske ocjene, iznos buduće mirovine…

izvor: vlada.hr ili gov.hr

foto: www.vlada.hr   odnosno www.gov.hr

foto: www.vlada.hr odnosno www.gov.hr

 Prva četiri dana preko jedanaest tisuća građana postalo e-Građani – hvale se na internetskim stranicama Vlade Republike Hrvatske kojima se od sada pristupa i klikom na https://gov.hr/. Tako je i naša domovina u internetskom svijetu dobila amerikaniziranu domenu .gov, što je skraćenica od government, odnosno vlada, premda u hrvatskom jeziku ta tri slova mogu podsjećati i na neke neželjene riječi. Iz Vlade RH na stranicama gov.hr pojašnjavaju:

Tri slova, strana riječ… gov

 

– Gov.hr je internacionalno poznata početna točka. Mnoge zemlje u domenama vlada i institucija povezanih s vladom i javnim uslugama koriste prepoznatljivu skraćenicu ‘gov’ (od ‘government’). Primjerice Australija – australia.gov.au, Ujedinjeno Kraljevstvo – gov.uk, Singapur – gov.sg, Crna Gora – gov.me, Republika Srbija – srbija.gov.rs, Republika Slovenija – gov.si. Odabir jedinstvene internetske adrese odgovara nastojanjima stvaranja centralnog mjesta svih informacija. To ne znači da domena www.vlada.hr nestaje, ona postaje alias za spomenutu domenu, a Hrvatska dobiva internacionalno poznatu internetsku početnu točku. Cilj je napraviti online servis koji će odgovarati navikama i potrebama građana, a dugoročno će postati prepoznatljiva odrednica Vlade RH – pojašnjavaju Vladini cyber majstori, a promotori teorija zavjera slavodobitno klikču kako je i to praktični dokaz da se pomalo formira tzv. Svjetska vlada.
I dok se tako urotnički teoretizira oko tzv. svjetske vlade, dotle domaći imaju problema i s rekonstrukcijom Vlade RH u realnom materijalnom svijetu. Zanimljivo je kako se rekonstrukcija istodobno događa i u njoj pripadajućem virtualnom svijetu. Pogledajmo kako su to hrvatski građani, njih gotovo 12 tisuća, preko nekoliko noći postali građani na struju, odnosno e- Građani, kako to kažu u na gov.hr.

 

11.434 građana na struju

 

–  Od kada je u utorak 10. lipnja pokrenut projekt e-Građani kojim se želi modernizirati, pojednostaviti i ubrzati komunikacija građana i javne uprave te povećati transparentnost javnog sektora,11.434 građanina su koristila ovaj sustav. Od 14 e-usluga, najpopularnija je Osobni korisnički pretinac u koji korisnici dobivaju obavijesti o isteku osobne iskaznice, putovnice, vozačke dozvole ili registracije vozila, pravima za vrijeme nezaposlenosti i cijepljenju kućnih ljubimaca, te mnoge druge poruke. Tako imamo 5562 građanina koji provjeravaju ove poruke u svom pretincu, od čega 1131 koristeći aplikaciju mPretinac. Među najpopularnijma su i e-usluge Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje te elektronički pristup Matičnim knjigama (e-Matice). Sve postojeće usluge su korištene preko 50 tisuća puta – zadovoljno poručuju Vladini elektroničari.

 

izvor: vlada.hr ili gov.hr

izvor: vlada.hr ili gov.hr

Kolika će mi biti e-penzija?

 

A što se to sve navodno može doznati kada postaneš elektronski građanin, kaže i donji spisak:
  • zatražiti elektroničke izvode iz matične knjige rođenih ili vjenčanih,
  • provjeriti svoj upis u registru birača,
  • informirati se o ocjenama djeteta u školi (Popis škola u e-Dnevniku),
  • provjeriti izabranog liječnika,
  • naručiti Europsku karticu zdravstvenog osiguranja,
  • zatražiti svoju elektroničku radnu knjižicu…
Ima još: budući penzioneri će moći unaprijed saznati kolika će im biti penzija…
  • informirati se o očekivanom iznosu mirovine,
  • registrirati se kao potencijalni posloprimac,
  • provjeriti uplaćene doprinose u drugi stup mirovinskog osiguranja,
  • pribaviti potvrde od REGOS-a,
  • provjeriti svoju poreznu knjigovodstvenu karticu,
  • provjeriti svoje podatke u OIB sustavu ili
  • administrirati svoj elektronički identitet
No to nije sve, smisao svega je tzv. Središnji državni portal, vele.
–  Kako bi olakšali pristup informacijama izvršne vlasti, uspostavljeno je centralno internetsko rješenje za informacije – Središnji državni portal. Cilj je na jednom mjestu, nedvosmisleno, jednostavno i moderno prezentirati strukturu, funkciju i ulogu svih tijela državne uprave. Građani su dobili središnje internetsko mjesto za jednostavan pristup svim informacijama iz javne uprave, te sada mogu pretraživati informacije o javnim uslugama i/ili pratiti političke aktivnosti na jednom mjestu. Trenutno je dostupno preko 350 informacija, a ta će brojka s vremenom još rasti – ističu.
izvor: vlada.hr ili gov.hr

izvor: vlada.hr ili gov.hr

U e-dnevniku e-ocjene e-učenika

 

Kojih to 350 informacija, zapitat će se neki.
–  Građani sada mogu mnogo jednostavnije pronaći, recimo, podatke o promjeni osobnih dokumenata ili upisima u srednju školu. Informacije se mogu tražiti pomoću ključnih riječi, po tipu ili temi. Ovo je kraj traženja dokumenata “zakopanih” u strukturi internetske stranice najčešće pogrešnog tijela državne uprave. Građani više ne moraju poznavati strukturu vlasti i sve nadležnosti pojedinih tijela kako bi pronašli traženu informaciju jer ona mora biti jasno i lako dostupna svima – vele.
Ovdje bi se moglo dodati kako je ionako malo kome jasno ‘ko pije, ko plaća’ u bepreglednom mnoštvu državnih institucija i agencija, a često nije lako razaznati čija je što nadležnost.
–       U Središnji državni portal integriran je i projekt Ministarstva uprave e-Građani. To je sustav koji omogućava pristup elektroničkim uslugama javne uprave jedinstvenim elektroničkim identitetom. Građani sada na siguran način mogu, uz nekoliko klikova, promijeniti svog liječnika, zaprimiti izvadak iz registra REGOS-a, roditelji mogu dobiti uvid u ocjene svog djeteta putem e-Dnevnika ili pregledati porezno knjigovodstvenu karticu. Elektroničkim putem se objavljuju javne informacije, pružaju personalizirane e-usluge te se šalju osobne službene poruke korisnicima vezane za javne usluge, postupke i osobne statuse. Tako primjerice građani mogu dobiti obavijest MUP-a da im ističe osobna iskaznica ili putovnica te poziv da ju produže.Saznajte kako postati e-Građanin te počnite koristiti usluge prijavom u svoj korisnički pretinac na pretinac.gov.hr! – vabe buduće elektroničke građane s gov.hr-a.

izvor: vlada.hr ili gov.hr

Materijalna šetnja do FINA-e i pomoć e-izgubljenima

Zanimljivo je kako se potencijalni e-građani ipak morati malo prošetati i materijalnim svijetom, odnosno do obližnje poslovnice FINA-e.
–      Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav omogućava korištenje elektroničkih vjerodajnica za jedinstvenu prijavu na elektroničke usluge uključene u sustav e-Građani. Ukoliko građanin već ne posjeduje elektroničku vjerodajnicu s kojom može koristiti sustav, može je zatražiti i dobiti na označenim šalterima u poslovnicama Financijske agencije (FINA) u Republici Hrvatskoj (Pristupnica)– pojašnjava se.
S obzirom da se malo kome lako snaći u zamršenom svijetu raznih kratica, prenosimo u cijelosti  preporuku e-izgubljenima u virtualnim labirintima skraćenih naziva.
– U okviru realizacije Projekta e-Građani uspostavljen je Kontaktni centar za e-Građane koji će pružati informativnu podršku građanima te odgovorati na tehničke upite za servise NIAS, Osobni korisnički pretinac, ePass, mToken i mojID. Kontakti na koje se građani mogu javiti su: telefon broj: 072 200 027 ili putem e-maila na: pomoc@e-gradjani.gov.hrSaznajte više o sustavu e-Građanikako postati e-Građanin, te počnite koristiti elektroničke usluge prijavom u svoj Osobni korisnički pretinac! – pozivaju e-vladari.
Sretno.

VEZANE VIJESTI