Neovisni novinarski portal
22.10.2020.
GOSPODARSTVO / OKOLIŠ - NEMA OKOLIŠANJA!
Pojačan pretovar u “Luci Šibenik”, ali i prašenje mineralnih gnojiva

Pojačan pretovar u “Luci Šibenik”, ali i prašenje mineralnih gnojiva

Nakon nekoliko „sušnih“ mjeseci Luka Šibenik kroz lipanj nadoknađuje slabiji pretovar iz prethodnih mjeseci što je odlična vijest za oko 170 zaposlenika ovog poduzeća. Luka Šibenik je, inače u većinskom vlasništvu kutinske Petrokemije sa udjelom od visokih 79, 22 posto. Za kontrolni paket od 6030 udjela, podsjetimo, Petrokemija je platila 24,3 milijuna kuna. Vezane djelatnošću, šibenska i kutinska tvrtka, dijele sudbinu koja je, kao i u brojnim drugim poslovnim sredinama, turbulentna i nesigurna.

Luka Šibenik

Luka Šibenik

Petrokemija gotovo svu svoju proizvodnju plasira pomorskim putem, točnije preko Šibenika koji je njezina pomorska lučka baza. S druge strane, gotovo 80 posto sirovina u Petrokemiju stiže preko Luke Šibenik.

Već tjedan dana na obali Rogač koja služi za pretovar rasutih tereta privezan je ogromni teretnjak Lubie-  Polstean iz čije se utrobe moćnim dizalicama s grabilicama i pokretnim koševima ukrcava urea. Iako Luka Šibenik ima ogromne skladišne kapacitete za prihvat rasutog tereta, ostaje činjenica da je  teret izložen vanjskim utjecajima od trenutka iskrcaja iz broda do privremenog skladištenja u zatvorenim prostorima i obrnutim redosljedom kad je u pitanju ukrcaj. Sirovina-mineralna gnojiva tako ostaje izložena vremenskim utjecajima, a ovih dana puše jači vjetar koji ureu raznosi po Baldekinu i drugim dijelovima grada. Naime, nakon što teret dospije do Luke on se montažnim žljebovima, tj. pomičnim transporterima prenosi do broda (i u obrnutom smjeru) pri čemu se značajne količine nađu na podu, a time i na udaru vjetra koji ga nemilosrdno raznosi. U slučaju oborina, urea ili drugi rasuti teret otkliže u more. Za stanovnike Baldekina dobra je vijest što teretnjak napušta Šibenik u petak, 27.lipnja.

U teretnjak Lubie- Polstea radnici Luke Šibenik ukrcavaju 25 500 tona ureae. Ova teretna grdosija nije najveći brod koji je doplovio u Luku. Bilo je i onih dvostruko veće tonaže, a ograničavajući element nije Luka, već kanal svetog Ante koji limitira dužinu i tonažu broda.

snimila: J.K.

Rad terminala je automatiziran, a sustav prekrcaja potpuno je zatvoren, stoji na web stranici Luke Šibenik što je, dakako istina ako se zanemari onih stotinjak ili više metara kada je teret izvan svake kontrole i automatizma.

Draško Lambaša, direktor Luke Šibenik za portal Tris pojašnjava da se automatizirani sustav odnosi na  ulazni terminal, ali ne i na ovaj na kojemu se trenutačno ukrcava urea koja iz Petrokemije odlazi u izvoz. Automatiozirani sustav onemogućio bi prašenje, međutim kako na ovom dijelu obale nema zatvorenog sustava, prašenje se ne može izbjeći. Koliko će prašiti ovisi i o pretovarnim količinama, ali i o samom stanju sirovine. Do prije 2,5 godine ovdje se pretovarivalo 600 tisuća tona tereta, a od tada oko 400 tisuća tona godišnje što predstavlja značajno smanjenje količina. Manji pretovar nama znači i manji prihod i to za čak jednu trećinu, govori Draško Lambaša, direktor Luka Šibenik Petrokemija.

snimila: J.K.

Kutinska Petrokemija odnedavno je uspjela nabaviti plin po povoljnijim cijenama što je rezultiralo povećanjem proizvodnje i uvozu sirovina. Posljedično, bolje poslovanje Petrokemije automatski se odražava i na Luku Šibenik koja je u 80-postotnom dijelu poslovanja ovisna o kutinskom poduzeću. Osim mineralnih sirovina za Petrokemiju, preko šibenske Luke pretovaruje se drvo, plastične cijevi, aluminij… Prostora za nove poslovne angažmane zapravo i nema jer, generalno gledajući, u Hrvatskoj nema značajnih količina robe namjenjene prijevozu morskim putem.

Direktor Lambaša otkriva kako imaju plan automatiziranja izlaznog terminala, međutim zbog stanja Petrokemije i uopće stanja na tržištu, projekt se neće realizirati tako skoro što znači da im do daljnjeg valja raditi s postojećom infrastrukturom, tehnologijom i opremom.

Trenutačno nismo u mogućnosti nabaviti ni skupu dizalicu koja bi uz pet manjih postojećih omogućila brži pretovar tereta. Umjesto tjedan dana koliko dugo traje, primjerice aktualni ukrcaj ureae u teretni brod, utrošeno vrijeme pretovara sa dizalicom većeg kapaciteta moglo bi se prepoloviti. Na realizaciju projekta kupnje nove snažne dizalice morat ćemo pričekati najranije do 2017.g.

Šibensko lučko poduzeće priželjkuje ponovno aktiviranje Unske pruge što bi joj donijelo nove terete iz Like i Gorskog Kotara koji joj gravitiraju. Sastanak na tu temu održan je u Ministarstvo vanjskih poslova i europskih integracija, a novi skup na kojem će se ponovo okupiti predstavnici svih ministarstava uključenih u ovu priču, najavljen je za 15.07. ove godine.

snimila: J.K.

Je li urea štetna po ljudski organizam?

Koliko je urea u situaciji kad je izložena vjetru i padalinama štetna po ljudski organizam, nije poznato jer ozbiljnijih studija na tu temu u novije vrijeme nema. Ranijih desetljeća stručnjaci su upozoravali na štetnost po ljudski organizam nakon čega je počela gradnja zatvorenih terminala i ugradnja kvalitetnih pročistača zraka. Ostaje, međutim činjenica da postoji prostor u kojem je sirovina izložena utjecajima vjetra i kiše i to je nepobitna činjenica koja je lako uočljiva i blic pogledom na lučki pretovar ali i na sve površine u stanovima i kućama koje se bijele od mineralne prašine. Direktor Lambaša smatra kako urea nije problematična jer je riječ o obogaćenoj sirovini. Ostaje nam tješiti se da je Lambaša u pravu.

aem_baner


VEZANE VIJESTI