Neovisni novinarski portal
17.7.2019.
IZDVOJENO
Brod Belem, jedan od najstarijih svjetskih jedrenjaka – u Šibeniku: doveo ga šibenski zet

Brod Belem, jedan od najstarijih svjetskih jedrenjaka – u Šibeniku:
doveo ga šibenski zet

– Dobar dan… Bon Jour… Dobar dan… – pozdravili su nas na hrvatsko-francuskom jeziku ljubazni domaćini nakon što smo zagazili na palubu Belema, jednog od najstarijih svjetskih jedrenjaka koji još uvijek plove morima i oceanima, a nisu tek puki muzeji na suhom ili nepokretni restorani na nekom vječnom privezištu.

Bertrand Delaye: šibenski zet na palubi francuske pomorske legende (foto H. Pavić)

Bertrand Delaye: šibenski zet na palubi francuske pomorske legende (foto H. Pavić)

Turisti koji plaćaju kako bi bili mornari

Doista impozantan, 58 metara dug i 8.80 metara širok jedrenjak, istisnine 534 tone, s tri jarbola od kojih najviši ima 34 metra i s ukupno 22 jedara, još uvijek je privezan za šibensku rivu. Na plovidbi od Toulousa preko francuske obale, Korzike, pa do Venecije i dalje prema Grčkoj, legendarno svjetsko plovilo je na čak tri dana zastalo i u Šibeniku. Zašto baš u Šibeniku, a ne negdje drugdje u Hrvatskoj? Razlog je, kao i obično, ljubav. U ovom slučaju nečija ljubav prema Šibeniku, ali i prema supruzi, koja je Šibenčanka.

– Dobro, možete napisati da sam ja, kako vi to u Hrvatskoj kažete, šibenski zet. Moja supruga je iz Šibenika, pa smo se odlučili da jedna od točki od Toulousea preko Venecije do Grčke bude baš Šibenik. Dakako, razlog je i tak što je Šibenik iznimno lijep grad koji zaslužuje da bude na ruti jednog ovakvog krstarenja, koje će inače potrajati do kolovoza ove godine. Ovo je, dakle, najstariji brod koji još uvijek ovako aktivno plovi pod jedrima, a maksimalna brzina koju može razviti je čak 20 milja. Inače, na njemu se stalno nalazi i 48 putnika, turista, koji plaćaju svoje krstarenje. Ali ne samo kako bi uživali u jelu, piću i plovidbi, već i zato da na brodu pomažu mornarima i časnicima u njihovim svakodnevnim zadaćama na brodu, tako da usput nauče osnove mornarskih i drugih vještina koje su potrebne za boravak i putovanje ovakvim brodom… Plaćaju kako bi bili mornari… – priča nam Bertrand Delaye, šibenski zet i organizator dijela turneje ploveće legende koja je sagrađen i porinut u slanu vodu još 10. lipnja davne 1896. godine u gradu Nantes u Chantenay-sur-Loire i tamnošnjem brodogradilištu Dubigeon.

 Bertrand Delaye, zaljubljenik u Šibenik i direktor u Peugeotu

Prije nego li nastavimo s pričom o jedrenjaku kojega trenutačno opslužuje 16 doista okretnih članova posade, kako smo mogli uočiti gledajući ih kako se veru uz zamršenu mrežu konopa i sajli na jarbolima, red je i da predstavimo našeg sugovornika Bertranda, koji je zaslužan što su Šibenčani nekoliko dana na rivi mogli razgledati starog i vitalnog Belema. Bertrand Delaye je prije niza godina iz Francuske u Hrvatsku pristigao kao menadžer, a trenutno je na mjestu direktora marketinga tvrtke Peugeot Hrvatska koja u našoj zemlji zastupa tog francuskog proizvođača cestovnih prometala. Na koncu je u Hrvatskoj ostao i živjeti, oženio se za Šibenčanku Dijanu i sada žive u Zagrebu, no koriste slobodne trenutke kako bi ‘skočili’ do Šibenika. Bertrand vrlo dobro govori hrvatski jezik, pa nam je bez problema prepričao važne  činjenice iz burne povijesti francuskog jedrenjaka.

Mladi časnik na Belemu za komandnim stolom (foto H. Pavić)

Mladi časnik na Belemu za komandnim stolom (foto H. Pavić)

Inače, u ovom slučaju brod Belem je zakratko iskorišten za prezentaciju nekih novih modela peugeotovih automobila, koje su građani mogli razgledati na rivi. Htjelo se, kažu naši drugi sugovornici na brodu, izbjeći one uobičajene klasične prezentacije u ulaštenim autosalonima ili hotelima.
Zahvaljujući Belemu, brodu koji je u svojih 118 godina tko zna koliko puta oplovio svjetske oceane na putovanjima od Francuske i Engleske do Brazila, Afrike, Indije, ta prezentacija nikako nije bila uobičajena.

Sat vremena za spuštanje 1200 ‘kvadrata’ jedara

No vratimo se jedrenjaku: kako nam kažu, vrijeme potrebno da se podignu njegova jedrilja ukupne površine nod čak 1.200 četvornih metara je čak do 40 minuta. Još dulje traje njihovo spuštanje: mornari ih nakon jedrenja sakupljaju i čitav sat vremena, unatoč svojoj dobroj uvježbanosti i uigranosti. No, teško je u ova vremena krstarenje zamisliti i bez pogonskih motora, u ovom slučaju dvaju John Deer agregata od po 575 ‘konja’.

Jedrenjak Nantes - Belem (Foto H. Pavić) (8)

– Kad Belem napuni 40 tona goriva, uz plovidbu brzinom od sedam čvorova može ploviti i 24 dana bez prestajanja. Dakako, ako se u međuvremenu jedri, on može ploviti i dulje bez pristajanja. Imamo i tri generatora za struju i desalinizator morske vode koji može proizvesti i do 8000 litara pitke vode dnevno. Inače brod ima svoju stolarsku radionu radi mogućih popravaka na moru, kabine za posadu, kuhinju koja poslužuje 64 obroka, kabine za vlasnike, časnike, kapetanski salon s namještajem od kubanskog mahagonija iz razdoblja otprije 80 godina, blagovaonice, palubne kućice i glavne palubne kuće, prostore za obuku i vježbenike, prednje, stražnje i središnje palube – nabraja nam i pojašnjava mladi časnik pokazujući shemu broda.

Jedrenjak Nantes - Belem (Foto H. Pavić) (15)

Sagrađen radi kakaovca, a sad je ponos francuskog pomorstva

Inače, brod je sagrađen za potrebe prijevoza kakaovca iz Brazila i grada Belem u Francusku, a u prvih 17 godina je čak 33 puta preplovio ocean.
Nakon toga, 1914. godine, prelazi pod vlast i zastavu Britanaca kao vlasništvo vojvode od Westmisntera koji ga, dakako, pretvara u luksuzan jedrenjak i prodaje Sir Anthonyu Ernestu Guinnessu koji njime za zabavu plovi oko svijeta.
Brod 1951. godine postaje vlasništvo Zaklade Cini u Italiji koji ga preimenuje u Girgio Cini i koristi za obuku siročadi pomoraca. Naposlijetku, Belem se vraća u francuske ruke 1978. godine, pa od 1980. godine pripada Zakladi Belem koja se brine o njegovu održavanju, obuci mornara i izlaganju javnosti.
Kao živa ploveća atrakcija Belem sudjeluje u nekim velikim priredbama poput stogodišnjice Kipa Slobode u New Yorku, 400-godišnjice Quebeca u Kanadi, Olimpijskim igrama u Londonu i td.

Jedrenjak Nantes - Belem (Foto H. Pavić) (21)

Brod je 1984. godine proglašen spomenikom kulture kao jedini preostali brod francuske trgovačke mornarice koji datira iz 19. stoljeća, a o njemu, kako smo napomenuli, skrbi Zaklada koju tvore četiri francuska ministarstva. Sve to kako bi promovirali svoju mornaričku povijest, a o tome bi nešto mnogli naučiti i mjerodavni u našoj zemlji, barem u segmentu (ne)brige za našu pomorsku tradiciju koja ima i nešto dulji ‘staž’ od nekih drugih zemalja.

Belem godišnje ugosti i oko 50 tisuća posjetitelja, a kroz njegove škole prođe čak 1300 mornara i vježbenika.

Želimo mu mirno more i još (barem) 118 godina plovidbe.

 

U nastavku FOTO galerija.

Jedrenjak Nantes - Belem (Foto H. Pavić) (17)


VEZANE VIJESTI