– Od sunca se mogu dobiti kerozin, benzin, dizel ili bilo koje slično gorivo! – stigla je svojevrsna revolucionarna vijest iz Münchena, sjedišta projekta nazvanog Solar-Jet, a na kojem rade ujedinjeni znanstvenici iz više zemalja. Kako i ime projekta govori, istraživači financirani iz EU blagajne i naftnih kompanija upregnuli su se dokazati kako iz sunčeve energije mogu proizvesti jednako (kao i fosilno) gorivo za avionske mlazne motore, odnosno kerozin. U tome su i uspjeli, kako se tvrdi, o čemu su upravo izvijestili svjetsku javnost. Doduše, osim sunca im je trebala i voda i ugljični dioksid ili ugljikov dioksid (CO2).
– Po prvi put je proizvedeno sintetizirano “solarno” mlazno gorivo. Projekt je uspješno demonstrirao cijeli proizvodni lanac obnovljive proizvodnje kerozina dobivenog izravno iz sunčeve svjetlosti, vode i ugljičnog dioksida (CO2 ). Ovo je i početak revolucije u daljnjem razvoju zrakoplovstva. Inače, ovaj proces ima i potencijal za proizvodnju bilo koje druge vrste goriva, kao što su dizel, benzin ili čisti vodik na održiviji način – ustvrdili su u priopćenju veseli znanstvenici iz projekta Solar-Jet .
Na ovom projektu sudjelovalo he više značajnih istraživačkih organizacija, kao i industrijalci, kako se nabraja: ETH Zürich, Bauhaus Luftfahrt, Deutsches Zentrum für Luft – und Raumfahrt ( DLR ), ARTTIC i Shell Global Solutions. Zajedno su konstruirali tzv. solarni reaktor, tehnologiju koja se smatra pionirskom u proizvodnji tekućih goriva iz solarne enegije.
– Zrakoplovni sektor je u svojim nastojanjima za povećanje standarda zaštite okoliša i omogućavanja jeftinije opskrbe gorivom tražio alternativna goriva koja bi se mogla koristiti naizmjenično s gorivima kakva se koriste sada. Predočivši prvi dokaz koncepta za prozivodnju ‘solarnog’ kerozina, Solar-Jet projekt je napravio veliki korak prema korištenju održivih goriva s gotovo neograničenim izvorom sirovine u budućnosti – kako je ustvrdio dr. Andreas Sizmann, koordinator projekta iz tvrtke Bauhaus Luftfahrt.
Kako se pojašnjava, Solar-Jet projekt pokazao je inovativnu tehnologiju koja uz pomoć koncentrirane sunčeve svjetlosti (na visokim temperaturama) ugljični dioksid i vodu pretvara u tzv. sintetički plin. Nadalje, taj se sintetički plin, koji je zapravo smjesa vodika i ugljičnog monoksida , konačno pretvara u kerozin pomoću Fischer-Tropsch tehnologije, navode.
SOLAR – JET, što je ujedno kratica od poduljeg naziva Solar chemical reactor demonstration and Optimization for Long-term Availability of Renewable JET fuel, pokrenut je u lipnju 2011. godine, a s čak 2,2 milijarde eura ga financira Europska unija u sklopu četverogodišnjeg Sedmog okvirnog programa za istraživanja i tehnološki razvoj (FP7). U prvom koraku je dokazana tehnička izvedivost proizvodnje solarnog kerozina, a sljedećoj fazi projekta će se optimizirati solarni reaktor kako bi bio primjenjiv u industriji, kako se ističe.
– Ova tehnologija znači da bi jednog dana mogli proizvoditi čišće i obilne zalihe goriva za zrakoplove, automobile i druge oblike prijevoza. Ovime bi se uvelike mogla povećati energetska sigurnost, dok bi se jedan od glavnih stakleničkih plinova koji uzrokuje globalno zatopljenje mogao pretvoriti u korisni resurs – izjavila je europska povjerenica za istraživanje, inovacije i znanost Maire Geoghegan-Quinn.
Bit će zanimljivo pratiti daljnji tijek događanja nakon ovog otkrića, posebice u svjetlu činjenice da u njemu dijelom sudjeluju i moćne naftne kompanije. Hoće li u konačnici to dovesti do pojeftinjenja energenata i sprječavanja daljnje grozničave eksploatacije fosilnih goriva i jagme za novim naftnim poljima i bušotinama koja je, kako se zna, i danas uzrok brojnih ratova i nedaća u svijetu. Možda će kerozin, benzin i dizel dobiven od sunca, vode i CO2 otkloniti opasnost od najavljene zlokobne namjere moćnih naftnih kopanija koje su, uz prešutnu pomoć domaćih vlasti, već krenuli istraživati lokacije potencijalnih naftnih polja i bušotina uzduž hrvatske obale (vidi na TRIS-u).