21.9.2019.
EKOLOGIJA
Astrofizičar Mimica: Znanstvenici otkrili “dizalo” u atmosferi

Astrofizičar Mimica:
Znanstvenici otkrili “dizalo” u atmosferi

Otkrivena nevidljiva rupa u atmosferi: „dizalo“ do stratosfere.

Znanstveni tim na čijem je čelu dr. Markus Rex Alfred Wegener s Instituta u Potsdamu otkrio je do nedavno do sada nepoznatu atmosfersku pojavu nad tropskim dijelom zapadnog Pacifika. U sloju hidroksilnih (OH-) radikala stručnjaci su otkrili rupu duboku oko 15 kilometara čije postojanje, upozorava se, može imati globalne posljedice po Zemlju.

dr.sc. Petar Mimica

Dr.sc. Petra Mimicu, mladog hrvatskog astrofizičara koji već nekoliko godina radi u Valenciji na tamošnjem Institutu za Astrofiziku zamolili smo, iako to nije njegovo primarno područje interesa, da čitateljima portala TRIS pojasni o čemu se zapravo radi, tj. kako se iznad naših glava stvorila velika rupetina.

Atmosferski „deterdženti“

Zemljina atmosfera se sastoji od slojeva koji su odijeljeni graničnim slojevima (pauzama). Najbliži površini je troposfera, a od sljedećeg sloja, stratosfere, odijeljena je tropopauzom. U troposferi se nalaze OH-radikali i drugi kemijski spojevi (oksidanti) koji su vrlo reaktivni i u stanju su razgraditi veliki broj tvari koje se nalaze u zraku. Ovi „deterdženti“ razgrađuju kako nečistoće tako i umjetne ili prirodne spojeve koji ulaze u atmosferu, tako da ih kiša poslije može lako sprati. Taj sloj je isto poznat kao „OH-štit“. Ako, pak, neki spoj uspije izbjeći „pranje“ i dospije do tropopauze i uđe u stratosferu, tu može ostati godinama i vrlo se lako proširiti preko cijele površine Zemlje. Neke dugotrajne tvari kao npr. metan, dušikov oksid, halon, CFC itd. ipak prolaze kroz sloj OH-radikala i dospjevaju u stratosferu te mogu biti štetni po ozonski štit.

st01_Infografik_Fahrstuhl_Stratosphaere

„Dizalo“ do stratosfere

Astrofizičar Mimica koji je prije nekog vremena zadivio svijet otkrićem uzroka nastanka najjačih bljeskova u svemiru podsjeća kako je istraživački tim koji je 2009. g. plovio na njemačkom istraživačkom brodu „Sonne“ otkrio veliko područje na kojem postoji prirodna rupa u OH-štitu. Ističe kako je važnost novog otkrića rupe nad zapadnim Pacifikom u tome što rupa omogućuje da tvari dospiju u stratosferu bez da uopće reagiraju sa OH-radikalima i drugim oksidantima.

Za vrijeme tropskih oluja tvari se relativno brzo uspinju do visine od 15 kilometara i tako dospiju do sloja gdje se zrak polagano uzdiže. Nakon nekoliko tjedana kroz stratosfersko „dizalo“ takve tvari uđu u stratosferu. Za čitavo to vrijeme nisu ili su u puno manjoj mjeri bile izložene OH-„deterdžentu“.

Die OH-Schicht

Globalne posljedice

Dr.Mimicu pitamo kakve  sve posljedice od ove pojave mogu nastati po život na Zemlji.

Schluesselsubstanzen

Iako se rupa nalazi u tropskom zapadnom Pacifiku, spojevi koji kroz nju prolaze najviše utječu na ozonski omotač iznad polova. Nakon otkrića znanstvenici su, kazuje astrofizičar Mimica, ugradili rupu u računalne simulacije i tako poboljšali teorijska predviđanja oštećenja oznonskog omotača. Osim utjecaja na ozon, zapadnopacifička rupa omogućuje i uspon sumpor(IV)oksida u stratosferu. Taj spoj je otpadni produkt industrijske aktivnosti u južnoj Aziji i može imati negativni utjecaj na temperaturu atmosfere. Sumpor(IV)oksid, naime reflektira sunčevu svjetlost i stoga može utjecati suprotno efektu staklenika kojeg izražava ugljik(IV)oksid. Međutim, znanstvenici upozoravaju da su atmosferski kemijski procesi kompleksni i da ne znamo kakve negativne efekte može imati porast koncentracije ovih spojeva u stratosferi, na kraju će Trisov sugovornik.