21.5.2019.
EKOLOGIJA

Astrofizičar Mimica:
Novootkriveni planet nije “druga Zemlja”!

dr.sc. Petar Mimica

Astrofizičar dr.sc. Petar Mimica sa Valencijskog sveučilišta za portal TRIS pojašnjava  karakteristike novootkrivenog planeta Kepler-186f i njegov značaj.

dr.sc. Petar Mimica

Novootkriveni planet Kepler-186f zasad je najsličniji Zemlji i samo je oko 10 posto veći od našeg planeta. To, i činjenica da se nalazi u habitalnoj zoni gotovo da su dovoljan razlog da bi ga se moglo nazvati- „druga Zemlja“. Na žalost, zvijezda Kepler-186 je manja od našeg Sunca što znači da Kepler-186f dobija samo trećinu energije koju Zemlja dobija od Sunca. Osim toga, njegovo sunce je nešto crvenije od našega, pa stoga smatram kako Kepler-186f nije „druga Zemlja“, ali njegovo otkriće znači da možda nismo toliko daleko od planeta koji je iste veličine kao naš i koji se nalazi u habitalnoj zoni (HZ) i čije sunce je slično našemu.

Ako ništa drugo, pogled u nebo sa površine Kepler-186f mogao bi biti zanimljiv.

U ovotjednom izdanju časopisa Science izišao je, naime članak NASA-ine i SETI znanstvenice Elise Quintane i suradnika u kojem opisuju otkriće planate sličnog Zemlji (Kepler 186f) koji se nalazi u habitalnoj zoni svoje zvijezde Kepler-186. Da bi smo razumjeli značaj ovog otkrića, najprije trebamo razumjeti što je to habitalna zona.

HZilustr-300x300

Habitalna zona (HZ) je volumen prostora oko zvijezde u kojemu je moguć život. Naravno, ova definicija je problematična iz dva razloga. Prvi je taj što trenutačno poznajemo samo život na jednom planetu i stoga nemamo uvid u to kakvi još uvjeti (osim ovih na Zemlji) mogu biti pogodni za život. Drugi problem je taj što je, čak i ako se ograničimo na Zemlju, raspon uvjeta „pogodnih za život“ ogroman. Neki od uvjeta koje bi trebalo uzeti u obzir su: temperatura, tlak, prisustvo organskih molekula i vode. U članku objavljenom u Science, HZ definirana je kao onaj volumen svemira oko zvijezde Kepler-186 u kojem je moguće postojanje tekuće vode. Očito se radi o pojednostavljanju definicije HZ, ali je to (po mom mišljenju) opravdano budući da o zvjezdanom sistemu Kepler-186 ne znamo gotovo ništa osim orbite i veličine planeta. Ovakva definicija se lako može primijeniti i na sunčev sustav, a i na mnoge  druge do sada otkrivene ekstrasolarne planete. Zaniteresiranog čitatelja će možda zanimati podatak da je 2006.g. hrvatska astrofizičarka Ana Bedalov u sklopu programa „Nebo na poklon“ vodila tim osnovnoškolaraca koji su odredili da li su (tada poznata) 162 ekstrasolarna planeta unutar habitalne zone.

Ilustracija habitalne zone: zvijezda (Z) zrači svjetlost u svemir. Ako se planet nalazi preblizu zvijezdi, njegova površina je prevruća da bi na njoj mogla postojati tekuća voda. S druge strane, ako se nalazi predaleko, onda je njegova površina prehladna za postojanje tekuće vode. Između prevruće i prehladne zone nalazi se HZ.

Položaj i veličina unutar habitalne zone ovisi o mnogim faktorima. Neđu najvažnijima su temperatura i polumjer matične zvijezde. Stoga će različite zvijezde i habitalna zona biti različiti. Kod ekstrasolarnih planeta problem je taj što ih je većina do sada otkrivenih preblizu zvijezdi, tj. nalaze se u „prevrućoj“ zoni na gornjoj ilustraciji. Sljedeća ilustracija pokazuje usporedbu sunčevog sustava i sustava Kepler-186.

solar

Neki planeti sunčevog sustava i njihov položaj u odnosu na HZ (sivi pravokutnik). Udaljenost od zvijezde (Sunca) je dana u astronomskim jedinicama.

Kepler186

Do sada otkriveni planeti sustava Kepler-186.

Planeti obojani crvenom bojom su prevrući da bi na njima (pretpostavljamo) mogao postojati život. Zeleni planeti su oni na kojima vladaju pogodni uvjeti. U sunčevom sustavu to su Zemlja i Mars, a u sustavu Kepler-186 to je Kepler 186f- novootkriveni planet . Ono što odmah upada u oči je da je habitalna zona (izračunata pomoću jednažbi 2 i 3 iz članka Selsis i koautora objavljenog 2007. godine) u Kepler 186 puno bliže zvijezdi nego je to slučaj kod Sunca. To je i za očekivati budući da je površinska temperatura Kepler 186 ( 3788 Kelvina), a sunčeva (57778 Kelvina).

Ovako bi mogao izgledati život na planetu Kepler-186f, ako je vjerovati umjetničkoj mašti.

kepler-186f-art