Neovisni novinarski portal
12.12.2019.
INTERVJUI / IZDVOJENO / SCENA
Rak & Balvan (Foto: Nino Šolić)

Rak & Balvan:
Glazbena evolucija je došla do kraja, ploče se vraćaju!

Rak & Balvan (Foto: Nino Šolić)

‘Project 33/45’ naziv je programa koji će premijeru imati u četvrtak, 13. ožujka, u šibenskom Azimutu. DJ-evi Nino Rak i Nikolica Balvan donose gramofone i puštaju ploče. Donosimo njihova promišljanja…

Rak & Balvan (Foto: Nino Šolić)

Rak & Balvan (Foto: Nino Šolić)

Nino Rak živi i radi u grupi Ti ritu piri pip. Nikola Balvan ih tu i tamo pusti u programu Radio Šibenika, gdje je producent. Ustvari, puštao ih je donedavno, sve dok na radio nije stigao softver koji ne pita nikoga za savjet i glazbu pušta svojom voljom. Nino i Nikola (za prijatelje Nikolica) stoga su odlučili zajedno puštati glazbu, koja također ne uključuje TRPP, iz jednostavnog razloga što popularna šibenska grupa još nema objavljen LP. „Project 33/45“ kreće u Azimutu od četvrtka, Rak & Balvan (ovo „&“ umetnuli su radi umjetničkog dojma) vrte isključivo long plejke, a kako se rodila ideja i kome sve to uopće treba, pročitajte u razgovoru koji slijedi…

Rače, uključen je diktafon, ne šalji više SMS-ove!

Rak: Moram platit parking! Pričaj s Nikolicom, pitaj ga je li primio plaću.

Balvan: Nisam!

 

Znači, DJ-iranje ti je sad jedini stalni honorar?

Balvan: Da!

Rak: A jel’ istina da ovo ne radimo za novce?

Balvan: Da!

 

A što je na kraju od toga svega istina?

Rak: Sve!

Balvan: Ne znam.

 

Dobro, kako ste se uvalili u ovu priču. Jeste li čuli da su mp3-ce izmišljene kako bi se vama DJ-evima olakšao posao?

Balvan: Mp3-ce, kao prvo, nisu izmišljenje da DJ-u bude lakše, to je ustvari totalno unazadilo DJ kulturu. Scena se isprostituirala…

 

Misliš… sad svatko može bit DJ?

Balvan: Točno!

Rak: Ja sam živi dokaz za to. Ovo mi je prvi put u životu.

 

Dakle, da ponovim, kako ste se uvalili u ovo?

Rak: Hrvoje (Jelković, Azimut; op.a.) me pitao bi li ja jednu večer puštao muziku, a ja nisam htio bez Nikolice…

 

Znači, ploče su njegova ideja?

Rak: Nisu. Ploče je Nikolica prvi spomenuo.

Balvan: I onda više nije bilo povratka.

Rak: Sutradan su nam samo javili kad nam je prvi termin.

 

Dobro, i onda ste počeli prelistavati vlastite kolekcije. Što ćete puštati?

Rak: Budući da nemamo veliki izbor ploča…

Balvan: Kako nemamo?!

Rak: …što se tiče jednog glazbenog žanra.

Balvan: E da, zato se ne povodimo za žanrovima, nego je jedini kriterij dobra pjesma. Recimo, stvari od Run DMC-ja, Beastie Boysa, Patty Smith, disco…

 

A domaće? Ili ex Yu?

Rak: Jedna će možda biti, nećemo otkriti koja.

 

To vi nemate domaćih ploča?

Rak: Imamo, većinom „Split 77“ i slične.

Balvan: Nije da nemamo, nego nam to trenutno ne odgovaraju konceptu koji smo složili.

 

Gramofoni. Jeste li i vi od onih koji tvrde – što stariji, to kvalitetniji?

Balvan: Ne, ne, ne…

Rak: Ja imam Iskrafon iz sedamdesetih.

Balvan: Svirat ćemo na MK2.

 

Kakav je taj?

Balvan: To je prvi, pravi i jedini DJ gramofon.

 

Pa odakle vama to?

Balvan: Nabavit će nam ljudi iz Azimuta.

 

Rak & Balvan (Foto: Nino Šolić)

Rak & Balvan (Foto: Nino Šolić)

Zahtijeva li to nekakvo vježbanje? Mislim, treba pogodit iglom na početak pjesme, a vi više niste u godinama kada su vam ruke mirne… Imate li dovoljno mirnoće i preciznosti?

Rak: Ja nemam!

Balvan: Ja imam.

 

Ti imaš? Kad si zadnji put pustio ploču u programu Radio Šibenika?

Balvan: Ufff… Davno je to bilo. Mislim da je zadnja bila „Real Wild Child“ od Iggyja Popa. Da budemo načisto ovdje, nećemo mi od toga raditi veliku filozofiju, niti je cilj da naše DJ-iranje budu tehnički savršeno.

 

Novi albumi na pločama vani izlaze najnormalnije, u nas je to još egzotika i hipsteraj. Zašto?

Rak: Zato što je Croatia Records cijelo nekadašnje Jugotonovo postrojenje prodala Česima i danas nemaš gdje napravit ploču. To je jadno. Ja bih stvarno volio objavit ploču.

 

Pa imaš priliku, zar novi TRPP album ne izlazi uskoro?

Rak: Da, pa možda i hoćemo.

 

Gdje sad naši bendovi mogu tiskat LP?

Rak: Baš u Češkoj. Mislim da jedan komad dođe između 7 i 15 eura, ovisi o količini.

 

Kako objasniti činjenicu da je ploča kao medij ipak preživjela tehnološki blitzkrieg i dosta se dobro drži?

Balvan: Sve se vraća na neki retro đir, jer se u smislu prodaje glazbe trenutno ne može izmisliti ništa novo. Evolucija je možda došla do kraja.

Rak: Ploče se, za razliku od kaseta, mogu vratiti i vraćaju se na tržište jer su gramofoni opstali, zahvaljujući DJ sceni i hip-hopu. Također, ploča je fizički izdržljiva; sprženi CD nakon deset godina nema šanse da radi, a usb ćeš izgubiti. U tom je smislu ploča najkvalitetniji nosač zvuka.

 

Zadnja ploča koju ste kupili? Pod uvjetom da ih uopće možete priuštiti, jer su danas ploče skuplje od CD-ova.

Rak: Zadnja koju sam kupio bila je od Iron Maidena „Bring Your Dauther to the Slaughter“ u staroj Robnoj kući.

 

To je pjesma, a ne album.

Rak: Ne znam kako se zove taj album, jer sam ga nakon deset dana bacio u smeće. Totalno razočarenje. Bacio sam i cijelu diskografiju od Anthraxa kad su napravili pjesmu s Public Enemyjem. Puno godina kasnije shvatio sam se da radi o hitčini, međutim u ono doba strogih podjela, bilo je nepojmljivo  da metalci snimaju s hip-hoperima. To je bilo gore nego slušat Duran Duran.

Balvan: Moja zadnja je „Achtung Baby“ od U2, ono kad je izašla ploča povodom 20. obljetnice albuma.

 

Koju ploču smatrate draguljem u vašim kolekcijama?

Rak: Prvi album od Miladojke Youneed.

Balvan: „Boy“ od U2.

 

Imaš li ti Nikolice doma ijednu ploču osim U2?

Balvan: Priznajem da sam zakačen na njih.

 

Svaki pravi kolekcionar ploča ima svoju filozofiju zašto je zvuk na LP-ju bolji od onoga na CD-u. Koja je vaša?

Balvan: Ploča definitivno ima topliji zvuk od svih ostalih medija.

Rak: Ja se ne slažem s tim.

Balvan: Ima neku patinu…

Rak: Ma ima samo nostalgiju. Da si prije trideset godina imao digitalne zapise s vrhunskom produkcijom, i da si to objavio na ploči, mislio bi da slušaš Radio Luxemburg iz ’41.

Balvan: Ne bih se složio, nikako! Mislim da je ono što je, na primjer, radio Quinsey Jones i danas zvuk koji razara.

Rak: Ma to nema veze s pločom, nego s kvalitetom produkcije.

 

Rak & Balvan (Foto: Nino Šolić)

Rak & Balvan (Foto: Nino Šolić)

Da podvučemo – da danas na vrhunskoj kućnoj tehnologiji pustimo CD i ploču, što bi bolje zvučalo?

Balvan: Meni ploča.

Rak: Ne možeš na to tako gledat. Danas se ploča radi isto preko digitalnog zapisa. Nije stvar ploče, nego analogije i digitale. Prije su se pjesme snimale na magnetofonske trake, pa si od toga rezao ploče, a sad isto to radiš s digitalnim zapisom. Znači, danas je to jedna te ista stvar.

 

Gdje je danas najbliži dućan s gramofonskim iglama?

Rak: Na e-Bayu.

 

Koliko košta jedna dobra igla?

Balvan: Ne znam, ovisi koja…

Rak: Ja mislim da su ove intravenozne po kunu, dvije… nisu više od toga. Na Zaraznom možda dijele i besplatno.

 

Uozbiljimo se. Mala provjera znanja: koji je najprodavaniji LP svih vremena?

Balvan: „Saturday Night Fever“.

 

Mislim da je on u prvih deset, ali nije prvi.

Rak: Možda je neki Jacksonov.

 

OK, priznajem. „Thriller“. A na kojem se live albumu čuje pucanj iz pištolja?

Balvan: Deep Purple, tijekom pjesme „Child In Time“.

 

Dobro, priznajem i to. Album je „Made In Japan“. Koje ste poruke čuli kad ste vrtili unazad „Stairway to Heaven“?

Rak: Katoličke.

Balvan: Ja nisam nikad probao.

Rak: Čuje se zvuk sličan gitarskom solu na „Give It Away“ od Peppersa.

 

A koja je ploča od Beatlesa povučena iz prodaje zbog kontroverznog omota?

Rak: „Sgt. Pepper’s“?

 

Nije, nego „Yesterday and Today“, objavljena samo u Americi i Japanu. Malo su problematične bile iskasapljene bebe razbacane po naslovnici…

Balvan: Nisam znao da su toliko ludi bili.

Rak: Tko? Oni? Pa oni su bili teške narkomančine.

 

Čime se danas uopće drogiraju DJ-evi koji puštaju ploče?

Rak: A čuj, to ti je uvijek stvar ukusa.

 

Koliko ljudi ne očekujete da se pojavi u četvrtak na Projectu 33/45?

Rak: Pa barem jedno deset tisuća.

Balvan: Ja od te večeri ne očekujem ništa spektakularno.

 

Jeste li svjesni da će mnogi koji se te večeri pojave u Azimutu po prvi put vidjeti ploču uživo?

Rak: Mlađa generacija bi se mogla iznenaditi, jer će možda prepoznati bendove, ali pjesme neće. Svi su čuli za, recimo, Madness, ali uglavnom znaju njihova dva hita. Ili o The Cure znaju samo ono što su čuli na best off kompilaciji.

Balvan: Iznenadili smo sami sebe što sve imamo, kad smo počeli listati naše ploče. Imati dobru ploču u ruci je jedan neopisiv osjećaj. To želimo prenijeti i na ljude koji dođu u četvrtak.

 

Tags: , , , , ,

VEZANE VIJESTI