Neovisni novinarski portal
20.10.2020.
GOSPODARSTVO
Što je nama Kina?

Što je nama Kina?

Uoči predavanja veleposlanika NR Kine u Hrvatskoj g. Shen Zhifeia

Suradnja dviju zemalja od kojih je jedna – Kina, najmnogoljudnija zemalja svijeta, a druga – Hrvatska koja broji tek oko 4,4 milijuna stanovnika, još je uvijek u povojima iako ima naznaka da će se u skorije vrijeme intezivirati. Kako stvari trenutačno stoje, uvoz iz Kine je, prema podacima Hrvatske gospodarske komore, dominantan pred uvozom, točnije iz Kine uvozimo robe vrijedne 1,5 milijardu američkih dolara, dok je hrvatski izvoz gotovo simboličan i iznosi tek 50 milijuna USD-a. Velika udaljenost, jezična barijera, različita kultura i cijeli niz drugih problema, očito su se  pokazali ograničavajućim faktorom za sveobuhvatniju suradnju.

Ako se zna da Kina ima godišnji rast od visokih 8,5 posto, a još je uvijek u razvoju, onda je jasno o koliko se jakom partneru radi, posebice kad je s druge strane jedna mala i gospodarski osiromašena zemlja kao što je to Hrvatska. Prognoze idu i korak dalje i najavljuju daljnji kineski rast koji će ovu zemlju svrstati na prestižno mjesto prve ekonomske sile svijeta. Ove su godine pretekli jaki Japan pa trenutačno čvrsto drže drugu poziciju.

No, da se i u kriznim uvjetima može poslovati s Kinom svjedoči primjer Badela 1862. koje, tvrtke koja svoje proizvode izvozi na tržište čak 28 zemalja svijeta. Badel je u Kini osnovao zajedničku tvrtku s kineskim partnerom s kojim na tržište plasiraju svoj vinski program. U jednom od najvećih i najljepših kineskih gradova kojeg nazivaju „Kineskom Venecijom“, otvorili su vinski klub, a nove klubove planiraju otvoriti u još nekoliko gradova. U ovom je gradu, zahvaljujući angažmanu i inicijativi Međunarodne udruge „Putevima Marka Pola“ otvoren i muzej posvćen slavnom istraživaču rodom iz Korčule.

Zanimljivo je saznanje kako kinezi strašno vole europske proizvode, posebice one prehrambene. Za europski proizvod spremni su izdvojiti puno veću svotu nego za domaći proizvod iako je riječ o sličnoj kvaliteti. Zahvaljujući takvom tretmanu, Europa već igra značajnu ulogu u Kini.

Najveći problemi kod ulaska na kinesko tržište svakako su zamršeni propisi i birokracija. Zato se hrvatskim tvrtkama preporuča angažiranje stručnjaka koji će im pomoći u savladavanju administratitvnih i drugih prepreka. Barijera uspješnom poslovanju može biti i nepoznavanje jezika, kao i baze podataka koje su u Kini ograničene, a napisane su na kineskom jeziku. Dobra priprema često zna biti od presudne važnosti za uspostavu suradnje.

Takacs Zsolt, stručnjak Europskog centra za malo i srednje poduzetništvo koje pomaže poslovnim ljudima da ostvare suradnju s kineskim poduzetnicima, kaže kako im se od 2010.g. obratilo oko 1500 tvrtki iz 26 zemalja Europske unije. Njima su održali preko 300 prezentacija i studija, a zainteresiranima pomažu i kroz bazu podataka. Centar ima vlastitu bazu podataka za industriju. U Kini su, naime vrlo strogi propisi u sektoru graditeljstva, prehrambene industrije, ICT tehnologije, strojogradnje i drugih djelatnosti pa su baze podataka iznimno vrijedne.

Kinezi su, naveo je Zsolt, unazad nekoliko godina zainteresirani za kvalitetni tekstil kao i za prehrambene proizvode i strojarstvo, a na snazi je i ubrzana urbanizacija. Na tim bi poljima i Hrvatska mogla uzeti dio „kolača“.

Dolazak Njegove ekselencije Shen Zhifeia u Šibenik, po svemu sudeći, predstavlja veliki korak ka uspostavi suradnje. Hoće li se ona uskoro ostvariti na poduzetničkoj zoni Podi ili na nekom drugom polju, vidjet će se uskoro.


VEZANE VIJESTI